Роль цифрових технологій у забезпеченні прозорості податкового обліку
DOI:
https://doi.org/10.33216/1998-7927-2025-289-3-28-37Ключові слова:
цифрова трансформація податкового адміністрування, прозорість податкових данихАнотація
Актуальність теми дослідження зумовлена сучасними тенденціями розвитку глобальної економіки, які вимагають підвищення прозорості та ефективності податкових систем. В умовах цифровізації та глобалізації важливим є застосування новітніх інформаційних технологій для покращення процесів збору, обробки та аналізу податкових даних. Впровадження цифрових технологій у податковий облік дозволяє не лише знизити рівень адміністративного навантаження на бізнес і державу, а й забезпечити більшу відкритість, зменшити ризики ухилення від сплати податків, а також підвищити довіру до податкової системи. Метою дослідження є аналіз ролі цифрових технологій (блокчейну, штучного інтелекту) у забезпеченні прозорості податкового обліку, визначення їх впливу на забезпечення прозорості податкового обліку, а також виявлення перспектив їх впровадження для удосконалення податкової системи. Зазначено, що в умовах швидкого розвитку цифрових технологій, податкова прозорість стає важливим інструментом для забезпечення ефективного контролю та оптимізації податкових процесів. Використання сучасних технологій дозволяє автоматизувати облік, зменшити людський фактор і підвищити доступність податкової інформації для всіх учасників економічних відносин, що сприяє зниженню рівня корупції та покращенню довіри до податкових органів. Відмічено, що основні аспекти цього впливу включають автоматизацію податкових процесів, що дозволяє значно зменшити кількість помилок та шахрайства, оскільки багато етапів податкового обліку, таких як подання декларацій і обчислення податків, автоматизуються. Цифрові технології також забезпечують прозорість, адже всі транзакції та документи зберігаються в електронному вигляді, що дає змогу легко перевіряти та проводити аудит. Крім того, впровадження таких технологій, як блокчейн та ШІ, значно знижує можливість корупційних практик, оскільки створюються незмінні записи, і маніпулювати інформацією стає значно складніше. Важливим аспектом є покращення взаємодії між платниками податків та податковими органами, адже цифрові платформи забезпечують зручнішу комунікацію, що сприяє швидкому вирішенню питань і підвищує довіру до системи. У висновку зазначено, що цифрові технології відіграють ключову роль у забезпеченні прозорості податкового обліку, сприяючи підвищенню ефективності, точності та надійності податкових процесів.
Посилання
1. Ракович Ю., Любкіна О. Податкова прозорість як необхідна умова сучасної системи адміністрування податкових платежів. Світ фінансів. 2023. № 3(76). С. 115–125. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/50060/1/РАКОВИЧ.PDF.
2. Мельник О. П., Полюхович І. І., Сторожук А. О. Вплив цифрової трансформації на податкове адміністрування. Наука і техніка сьогодення. 2024. № 12(40). С. 118–125. URL: https://ir.dpu.edu.ua/handle/123456789/3924.
3. Іванов С. В., Чекіна В. Д., Разумова Г. В. Податки майбутнього: адміністрування в умовах цифровізації економіки. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2022. Вип. 43. С. 54–59. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/43_2022ua/11.pdf.
4. Марченко Л. Діджиталізація системи податкового адміністрування в Україні з урахуванням досвіду розвинених країн світу. Економічний аналіз. 2022. Т. 32. № 4. С. 127–134. URL: https://www.econa.org.ua/index.php/ econa/article/download/2933/6565657166.
5. Костенко Ю. О. Цифровізація в податковій сфері. Південноукраїнський правничий часопис. 2024. № 2. С. 176–181. DOI: https://doi.org/10.32850/sulj.2024.2.30.
6. Про електронні документи та електронний документообіг : Закон України від 22.05.2003 № 851-IV зі змінами і доповненнями. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-15#Text.
7. До кінця 2024 року Україна має схвалити план цифровізації Державної податкової служби. URL: https://sud.ua/uk/news/publication/298362-do-kontsa-2024-goda-ukraina-dolzhnaodobrit-plan-tsifrovizatsii-gosudarstvennoy-nalogovoy-sluzhby.
8. Про схвалення Національної стратегії доходів до 2030 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.12.2023 р. № 1218-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennia-natsionalnoi-stratehii-dokhodiv-do-2030-s1218-271223.
9. Колісник А. С. Блокчейн та оподаткування: точки перетину. Вища освіта – студентська наука – сучасне суспільство : напрями розвитку : матеріали VII Всеукр. студ. наук.-практ. конф., м. Київ, 12 груд. 2023 р. Київ : [б. в.], 2023. С. 520–523. URL: https://ndipzir.org.ua/wp-content/uploads/2024/08/kolisnik-12_12_2023.pdf.
10. How blockchain technology could improve the tax system. URL: https://www.pwc.co.uk/issues/ futuretax/assets/documents/how-blockchain-could-improve-the-taxsystem.pdf.
11. Проць І., Пєтков С., Хмиз М., Козяр Р., Гудима В., Явний О., Чорній Б. Впровадження цифрових технологій у податкову сферу: зарубіжний досвід та перспективи для України у боротьбі з тіньовою економікою. Path of Science. 2023. № 9(10). С. 5029–5037. DOI: https://doi.org/10.22178/pos.97-22.
12. Цюцяк А. Л., Цюцяк І. Л., Цюцяк В. І. Цифровізація податкової системи: сучасний стан, проблеми та перспективи. Галицький економічний вісник. Тернопіль : ТНТУ, 2023. Т. 83. № 4. С. 48–55. DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.04.048.
13. Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI зі змінами і доповненнями. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text.
14. Про електронні довірчі послуги : Закон України від 05.10.2017 № 2155-VIII зі змінами і доповненнями. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2155-19#Text.
15. Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг : Закон України від 06.07.1995 № 265/95-ВР зі змінами і доповненнями. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/265/95-%D0%B2%D1%80#Text.