Дослідження хитавиці судна в мілководних стиснутих фарватерах
DOI:
https://doi.org/10.33216/1998-7927-2022-273-3-47-51Ключові слова:
безпека руху, гідродинамічні характеристики, стиснутий фарватер, хитавицяАнотація
У статті проведено аналіз існуючих розрахункових методів визначення гідродинамічних характеристик хитавиці судна в умовах стиснутого вертикальними границями фарватеру (у каналі, паралельно причалу). Коректне визначення характеристик хитавиці судна в умовах стиснутого фарватеру дозволить забезпечити безпеку проведення даних робіт та зменшити ймовірність ризику пошкодження суден.З’ясовано, що плавання в умовах фарватеру, обмеженого не тільки по глибині, але і твердими вертикальними границями (як приклад, канал – паралельний причалу), веде до істотної зміни морехідних якостей суден. На відміну від хитавиці судна у необмеженому просторі, кількість робіт, присвячених рішенню завдання гідродинаміки хитавиці суден у рідині з твердими вертикальними границями, є досить обмеженою. Даний факт пов’язаний зі зміною розподілу гідродинамічних тисків на змоченій поверхні судна, внаслідок чого змінюються в кількісному та якісному відношенні сумарні гідродинамічні сили, які діють на судно. Таким чином, удосконалення методів розрахунку хитавиці суден у стиснутих водах (фарватерах) є актуальним завданням, що спрямоване на забезпечення безпеки руху. Зменшення відстані між судном та вертикальною стінкою призводить до значного збільшення коефіцієнтів приєднаних мас та демпфування, зміні знака приєднаних мас та зсуву максимальних значень коефіцієнтів в область високих частот незалежно від глибини фарватеру, а в свою чергу зменшення відносної глибини при постійній відстані до стінки приводить до збільшення значень коефіцієнтів приєднаних мас, демпфірування збурюючих сил та зрушення їх максимальних значень в область низьких частот.Доведена необхідність розробки тривимірного чисельного методу для розв’язання даної задачі. Розв’язано просторову потенційну задачу про хитавицю судна на мілководді паралельно вертикальній стінці. Розроблено чисельний розрахунковий метод.Проведено аналіз існуючих розрахункових методів визначення гідродинамічних характеристик хитавиці судна в умовах стиснутого вертикальними границями фарватеру (у каналі, паралельно причалу). Показано необхідність розробки тривимірного чисельного методу для розв’язання даної задачі. Розв’язано просторову потенційну задачу про хитавицю судна на мілководді паралельно вертикальній стінці. Розроблено чисельний розрахунковий метод.
Посилання
1. Степанов В.А. Гидродинамика качки судов в жидкости с твердыми границами:дис. … д-ра техн. наук. / НКИ. Одесса, 1972.388 с.
2. Воробьев П.С., Павленко В.Г., Рудин С.И. Анализ и ме-тод определения коэффициентов присоединенной инер-ции, используемых в расчетах управляемости судов на ограниченной голубине.Труды НИИВТа. Новосибирск, 1970, С.3–51.
3. Блох Э.Л., Гиневский А.С. О движении системы тел в идеальной жидкости.Труды НТО суд. пром.1963. Вып. 47. c. 441.
4. Капустянский С.М., Марченко Д.В. Теоретические ре-комендации по определению присоединенных масс воды при движении судов по каналу.Труды ЛПИ.1976.Вып. 346.C.63–67.
5. Воробьелв Ю.Л. Гидродинамика судна в стесненном фарватере.С.Пб.: Судостроение, 1992.224 с.
6. Fujino M. The effects of the restricted waters on the added mass of a rectangular cylinder. The 11-th Symposium on Naval Hydrodynamics.London-New-York.1976.pp.655–670.
7. Hanaoka T. On the side-wall effects on the ship motions among waves in a canal. J.S.N.A. of Japan. vol.102.1958.
8. Oortmerssen G The motions of a moored ship in waves. Netherlands Ship Model Basin. Wageningen. The Netherlands. N. 510. 1976.
9. Sawaragi T., Kubo M. The motions of a moored ship in a harbor basin. Coastal engineering.N 18. 1982. pp. 2743–2753 .
10. Sawaragi T., Kubo M. Computation on wave height distribution in a slip by the method of images.The Journal of Japan Institute of navigation. vol. 65.1981.pp.107–113.