Підходи до формування ефективного маркетингового процесу в інноваційно орієнтованих підприємствах

Автор(и)

  • І.М. Сафронська Cхідноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, м. Київ
  • Є.А. Івченко Cхідноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, м. Київ
  • Ю.А. Івченко Cхідноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, м. Київ

DOI:

https://doi.org/10.33216/1998-7927-2025-289-3-130-141

Ключові слова:

маркетинговий процес, інноваційно орієнтовані підприємства, етапи формування, маркетингова стратегія, маркетингові інструменти, персоналізовані комунікації, методи, моделі, ефективність, особливості маркетингового процесу

Анотація

Формування ефективного маркетингового процесу в інноваційно орієнтованих підприємствах необхідне для адаптації до змін ринку, просування інноваційних продуктів, підвищення конкурентоспроможності, оптимізації ресурсів і зміцнення лояльності клієнтів, що забезпечує стійкий розвиток, прибутковість і лідерські позиції підприємства в галузі. Метою статті є розробка науково обґрунтованих підходів до формування та вдосконалення маркетингового процесу для інноваційно орієнтованих підприємств. Для досягнення поставленої мети були розроблені етапи формування маркетингового процесу для інноваційно орієнтованих підприємств, а також детально опрацьовані заходи з дослідження та реалізації кожного етапу. В статті запропонована схема процесу розробки маркетингової стратегії, що формується через інтеграцію традиційного комплексу маркетинг-міксу та додаткових компонентів, таких як «Люди», «Процеси» та «Фізичні докази», що забезпечують позитивний клієнтський досвід і підвищують довіру до інновацій. Визначені персоналізовані комунікації та ефективні методи прогнозування попиту, планування продуктового портфеля та розробки маркетингової стратегії з урахуванням їх особливостей. Проведений порівняльний аналіз основних моделей, їх особливостей, переваг та недоліків, визначена специфіка інноваційних підприємств. Зроблено висновок про те, що маркетинговий процес в інноваційно орієнтованих підприємствах має специфічні особливості, зумовлені акцентом на розробку унікальних продуктів, технологічні інновації та швидке реагування на зміну ринкових умов. Він базується на дослідженні потреб споживачів, прогнозуванні трендів і використанні інструментів інноваційного маркетингу, включаючи цифрові технології для ефективної взаємодії з цільовими аудиторіями. Для таких підприємств характерне активне застосування нестандартних підходів, як-от краудсорсинг, відкриті інновації та партнерства, що дозволяють оптимізувати витрати й прискорити вихід продуктів на ринок. Ключовою складовою є фокус на довгострокових відносинах із клієнтами через створення додаткової вартості, персоналізовані послуги та програми лояльності, що сприяє утриманню споживачів і формуванню їхньої довіри. 

Посилання

1. Асланян О.І. Аналіз впливу інноваційної діяльності на конкурентоспроможність підприємств. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/189-9 (дата звернення 11.12.2024).

2. Крисюк Л., Москвіченко І., Майорова І., Цинюй Ш. Вплив інновацій на конкурентоспроможність підприємств портової галузі. DOI: https://doi.org/10.35774/ econa2021.01.152 (дата звернення 11.12.2024).

3. Найчук-Хрущ М. Б., Коновалець О.В. Маркетингові інновації як інструмент активізації інноваційної діяльності підприємств малого та середнього бізнесу. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-15 (дата звернення 11.12.2024).

4. Холодний Г. О. Сучасні особливості та протиріччя інноваційного маркетингу. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2023-2-190-197 (дата звернення 11.12.2024).

5. Обіход С.В., Матвеєв М.Е., Бойко В.Д. Digital-маркетинг в умовах цифровізації сучасних бізнес-процесів. DOI: https://doi.org/10.32782/ 2524-0072/2023-50-76 (дата звернення 12.12.2024).

6. Носань Н. С. Інноваційні маркетингові стратегії сучасного українського підприємства. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-106

7. Томашевський Ю. М., Проскура В. Ф. Цифровий маркетинг: стратегії та інструменти для успішного онлайн-просування. DOI: https://doi.org/10.32680/2409-9260-2024-1-2-314-315-154-160 (дата звернення 14.12.2024).

8. Далик В. Продеус О., Федорига З., Бабій С. Формування стратегії цифрового маркетингу в умовах висококонкурентного середовища. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7952329 (дата звернення 14.12.2024).

9. Пивавар І. В., Пономаренко О. О., Лісна І. Ф. Методика оцінки ефективності маркетингової діяльності підприємства. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-9-345-354 (дата звернення 12.12.2024).

10. Герасимяк Н.В., Ковальчук О.В., Даценко В.В. Методичний підхід до оцінювання ефективності маркетингового забезпечення діяльності підприємства. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-19-50 (дата звернення 14.12.2024).

11. Орлова-Курилова О. В., Сафронська І. М., Турчіна С.Г., Мартин О. М. Адаптивний розвиток маркетингової підсистеми інноваційно орієнтованих підприємств агропродовольчої сфери в контексті глобалізації, управління змінами та проєктами. Український журнал прикладної економіки та техніки. ЗНУ. 2023. №3. С.57-63. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-3-8 (дата звернення 20.12.2024).

12. Ілляшенко С.М., Рудь М. П. Маркетингові інновації в інноваційній діяльності підприємств України. Ефективна економіка. №6 2017. URL:http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5626 (дата звернення 20.12.2024).

13. Бандурка Л.О. Особливості використання гнучких методологій у маркетингу. URL:http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/37832/1/29.pdf (дата звернення 26.12.2024).

14. Слав’юк Р. А., Гуйдаш Х. А. Диверсифікація каналів реалізації продукції підприємства в системі заходів забезпечення економічної ефективності. DOI: https://doi.org/10.52058/ 2786-5274-2022-7(9)-178-186 (дата звернення 26.12.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-13