До питання визначення вартості життєвого циклу вантажного вагона у понаднормативний термін експлуатації

Автор(и)

  • О.В. Пономаренко Український державний університет залізничного транспорту, Харків

DOI:

https://doi.org/10.33216/1998-7927-2022-273-3-93-96

Ключові слова:

вантажний вагон, життєвий цикл, вартість життєвого циклу вагона, понаднормативний термін експлуатації

Анотація

У статті розглянуті питання визначення вартості життєвого циклу вантажного вагона при понаднормативній експлуатації. Значне місце для забезпечення безперебійної роботи залізничного транспорту, що в свою чергу робить його конкурентоспроможним на ринку транспортних послуг, належить надійності та безпечній експлуатації наявного вагонного парку. Проте тенденція збільшення кількості вагонів, які знаходяться в несправному стані, набула значного темпу. За даними АТ “Українська залізниця” із наявного парку вантажних вагонів робочий парк складає 62%, неробочий – 38%, а загальний знос вантажних вагонів становить 91%. Через обмежені можливості оновлення вагонів в необхідній кількості та при поліпшенні ситуації, пов’язаної із ростом обсягів перевезень, відповідно зростатиме інтенсифікація експлуатації вагонів в перевізному процесі, що також призводить до прискореного погіршення технічного стану вагонного парку, яке відбувається значно швидше, ніж оновлення. Однією з основних вимог до рухомого складу є його надійність та безпечна робота протягом усього терміну експлуатації. Надійність вантажних вагонів у процесі роботи досягається дотриманням науково-обґрунтованої та економічно обґрунтованої системи утримання, важливим показником якої є величина вироблених витрат за весь його життєвий цикл. Для вантажного вагона можна виділити три етапи життєвого циклу. До першого етапу належать науково-дослідні та дослідно-конструкторські з визначення перспективних характеристик та в цілому розробка вагону.Досить містким є другий етап, до якого відноситься безпосередня експлуатація вантажного вагона протягом терміну його служби (також за умови роботи вагона у понаднормативний термін). В третьому етапі знаходиться списання вагона та його утилізація.Витрати першого етапу життєвого циклу, можуть виробником повністю включатись у ціну вагона. Враховуючи цей фактор, елементами життєвого циклу є витрати другого та третього етапів життєвого циклу. Що стосується найбільшої статті витрат, то вона припадає саме на другий етап, який розглядається для визначення вартості життєвого циклу вантажного вагона при продовженні терміну служби.

Посилання

1. Мурадян Л.А. Розвиток наукових основ забезпечення надійності вантажних вагонів на етапах життєвого циклу. Автореферат дис. д-ра техн. наук: 05.22.07. Дніпропетр. нац. універ. залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. Дніпро. 2020. 44 с.

2. Тартаковский Э.Д., Грищенко С.Г., Калабухин Ю.Е., ФалендышА.П. Методы оценки жизненного цикла тягового подвижного состава железных дорог: Монография. Луганск: Ноулидж, 2011. 174 с.

3. Bodnar B.E., Оchkasov O.B., Hryshechkina Т. S., Bodnar Е.B. Choosing the system of locomotive maintenance in view of the effect of dependent failures. Наука та прогрес транспорту. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту, 2018.№6(78). С. 47-58.

4. ДСТУ ГОСТ 31538-2016. Цикл життєвий залізничного рухомого складу. Загальні вимоги. Київ : Держстандарт України, 2016. 10 с.

5. Шапошник В.Ю. Підвищення ефективності системи те-хнічного обслуговування та ремонту вантажних вагонів. Дис. …канд-та. техн. наук: 05.22.07. Дніпро. Дніпропетр. нац. універ. залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. 2019. 241 с.

6. Мямлін С.В. Адаптивні байєсівькі моделі оцінювання показників надійності вантажних вагонів на етапах життєвого циклу / С.В Мямлін, В.В. Скалозуб, Л.А. Мурадян //Збірник наукових праць Українського дер-жавного університету залізничного транспорту, 2018. № 182. С. 80-91.

7. Гненний О.М., Мохаммадреза А. До питання оцінки та застосування вартості життєвого циклу продукції ма-шинобудування. Наука та прогрес транспорту. Вісник Дніпропетровського національного університету заліз-ничного транспорту, 2016. № 12. С. 7–13.

8. Фалендыш А.П., Вопросы модернизации тепловозов с учетом жизненного цикла/ А.П Фалендыш А.Л.Сумцов, О.В. Клецкая // Локомотив–информ. 2015. Вып. 103-104. С. 4–9.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-15