Нарисна геометрія як основа інженерної графічної освіти

Автор(и)

  • Л.В. Карпюк Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, м. Київ
  • Н.О. Давіденко Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, м. Київ
  • О.М. Якимець Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, м. Київ
  • О.В. Титаренко Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, м. Київ

DOI:

https://doi.org/10.33216/1998-7927-2025-294-8-39-44

Ключові слова:

графічна освіта, модель, моделювання, автоматизація, кресленик, графічний пакет, AutoCAD

Анотація

В даній статті розглянута важливість вивчення нарисної геометрії у світлі інформатизації інженерної графічної освіти. Графічна освіта ‒ це процес, унаслідок якого людина набуває вміння сприймати, створювати, зберігати та передавати різну графічну інформацію про предмети, процеси та явища. У статті також проаналізовано послідовність формування навичок роботи з графічними моделями об'єктів у процесі підготовки до інженерної діяльності на етапі школа ‒ виш. У загальноосвітній школі відповідальними за формування навичок роботи з графічними моделями об'єктів можна вважати такі навчальні дисципліни, як малювання, геометрія, креслення. Вивчення кожної дисципліни переслідує певні цілі. Малювання більшою мірою спрямоване на набуття навичок реалістичного зображення об'єктів. Планіметрія і стереометрія, як розділи геометрії, призначені відповідно для формування вміння працювати із зображеннями плоских геометричних і найпростіших просторових об'єктів за їхніми довільними паралельними та центральними проєкціями. Метою вивчення креслення є набуття навичок читання та оформлення кресленика ‒ плоскої ортогональної проєкційної моделі просторового об'єкта на взаємно перпендикулярні площини. Подальшу графічну освіту здобувають у професійному навчальному закладі. У технічному виші за інженерно-графічну освіту, так само як і в школі, відповідають багато навчальних дисциплін, але її основи формуються під час вивчення нарисної геометрії (НГ) та інженерної графіки (ІГ). Традиційно вивчення цих дисциплін спрямоване на формування навичок сприйняття та створення конструкторського документа ‒ кресленика, як одного з видів інженерно-графічної інформації. Інженерна графічна освіта спрямована на формування навичок роботи з найскладнішим, з погляду сприйняття людиною, зображенням об'єкта ‒ проєкційним кресленням, що містить численні умовності та спрощення. Технічні труднощі створення такого зображення сприяли розвитку засобів автоматизації проєктно-конструкторських робіт, і вершиною цього процесу стала поява сучасних графічних пакетів. Еволюція інструментальних можливостей систем автоматизованого проєктування відбувалася в напрямку, зворотному до етапів графічної освіти: від використання комп'ютера як інструменту побудови двовимірного кресленика виробу через тривимірну геометричну модель до інформаційної віртуальної моделі.

Посилання

1. Ткаченко В. Л., Тищенко Ю. А., Суховерхов В. К. Нарисна геометрія: навч. посібн. Луганськ: Вид-во Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля, 2004.

с.

2. Петренко О. Я. Проектування тривимірних об’єктів засобами AutoCAD. 2008: Навчальний посібник. К: ІПДО НУХТ, 2010. 64 с.

3. Джеджула О. М., Островський А. Й. Нарисна геометрія. Навчальний посібник. Вінниця: ВНАУ, 2019. 296 с.

4. Буда А. Г. Нарисна геометрія. Збірник прикладів та задач з теоретичними відомостями для студентів машинобудівних спеціальностей. Вінниця: ВНТУ, 2005. 142 с.

5. Карпюк Л. В., Гуліда М. І., Ревенко С. А. Комп’ютерна графіка в машинобудівних кресленнях: навч. Посібник. Луганськ : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2007. 132 с.

6. Макаренко М. Г., Юрчук В. П. Використання AutoCAD в інженерній графіці. Практикум. К. : НТУУ «КПІ» ім. І. Сікорського, 2018. 76 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-25