Роль міжнародної допомоги у відновленні роботи переміщених закладів вищої освіти: досвід СНУ ім. В. ДАЛЯ

Автор(и)

  • О.В. Поркуян Cхідноукраїнський національний університет імені Володимира Даля
  • І.М. Семененко Cхідноукраїнський національний університет імені Володимира Даля

DOI:

https://doi.org/10.33216/1998-7927-2021-270-6-77-82

Ключові слова:

заклад вищої освіти, переміщення, міжнародна допомога, відновлення, функціонування, розвиток, освіта

Анотація

Освіта є одним з основних прав людини, що закладає ба-зис для розвитку країни в цілому та її окремих регіонів. В Україні функціонують значна кількість закладів вищої освіти, які сприяють реалізації цього права. В Україні іс-нують переміщені заклади вищої освіти, які вимушено змінили місце свого розташування у 2014 році внаслідок збройного конфлікту. Вимушене переміщення закладів освіти суттєво вплинуло на сталість їх функціонування через втрату ними матеріально-технічної бази, кадрово-го потенціалу, вплив негативних чинників, як от близь-кість до лінії зіткнення, від’їзд населення з Донецької та Луганської областей тощо. Стаття спрямована на дос-лідження ролі міжнародної допомоги у відновленні робо-ти переміщених закладів вищої освіти, зокрема, на прик-ладі Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля (СНУ ім. В. Даля).

В статті зазначено, що переміщення закладів вищої освіти на нове місце було складним процесом, який міг су-проводжуватися конфліктами, утрудненою адаптацією тощо. Створена у 2016 році Рада ректорів переміщених закладів вищої освіти, як консультативно-дорадчий орган при Міністерстві освіти і науки України, сприяла підт-римці цих закладів та захисту прав учасників освітнього процесу. Проте найсуттєвішу підтримку відновленню функціонування надала міжнародна спільнота через різ-номанітні проєкти і програми допомоги.

Сьогодні СНУ ім. В. Даля, як і решта переміщених закла-дів вищої освіти, став повноцінним учасником регіональ-ного розвитку, осередком згуртованості і активного гро-мадянства, майданчиком для діалогу між різними регіо-нальними стейкхолдерами. Завдяки отриманню міжнаро-дної допомоги в університеті було створено різні майдан-чики і центри, діяльність яких сприяє розвитку м’яких на-вичок здобувачів, партнерству і співпраці з громадами, сталому розвитку регіону в цілому. При СНУ ім. В. Даля створено дві громадські організації, з якими за підтримки міжнародних організацій реалізовано суттєву кількість проєктів. В статті наведені приклади різних проєктів, що реалізовано СНУ ім. В. Даля, зокрема, відзначено про важливість поточного проєкту ЄС «Відродження пере-міщених університетів: посилення конкурентоспромож-ності, підтримка громад» (REDU), який спрямований на досягнення багатьох різнопланових цілей. На основі пред-ставлених проєктів, в статті узагальнено основні ре-зультати діяльності закладів вищої освіти, досягненню яких сприяє міжнародна підтримка.

Посилання

1. Human Development Index / United Nations Development Programme. URL: http://hdr.undp.org/en/content/human-development-index-hdi

2. The Dakar Framework for Action: Education for All: meeting our collective commitments (including six regional frameworks for action) / UNESDOC Digital Library. URL: Dakar https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000121147

3. Курило В. C., Савченко С. В., Караман О. Л. Перемі-щені університети як новий тип закладів вищої освіти України // Education and Pedagogical Sciences («Освіта та педагогічна наука») / Гол. ред. А. В. Жучок; ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». 2019. № 3 (172). С. 3-9.

4. Богучарова О. І., Бурлаченко О. С. Особливості пси-хологічної складової навчальної та службової діяльно-сті переміщених закладів вищої освіти МВС України. // Актуальні питання психологічного забезпечення ді-яльності закладів вищої освіти МВС України та Наці-ональної поліції України. Зб. наук. праць, 2019. С. 10-13.

5. Додонов Д. Р. Університети-переселенці: проблеми сьогодення та перспективи реінтеграції // Гілея: нау-ковий вісник. 2017. Вип. 126. С. 401-407.

6. Додонов Р. О. Переміщені вищі навчальні заклади – новий феномен в українській освіті // Знання. Освіта. Освіченість : збірник матеріалів ІІІ Міжнародної нау-ково-практичної конференції, м. Вінниця, 28–29 вере-сня 2016 р. Вінниця : ВНТУ, 2016. С. 59–60.

7. Положення про Раду ректорів вищих навчальних за-кладів, які тимчасово переміщені із зони проведення антитерористичної операції. Затверджено Наказом Міністерства освіти і науки України 26.01.2016 № 50. / Сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0050729-16#Text

8. Ректор СНУ ім. В. Даля Ольга Поркуян обрана засту-пником голови Ради ректорів переміщених ВНЗ / СНУ ім. В. Даля. URL: https://snu.edu.ua/rektor-snu-im-v-dalya-olga-porkuyan-obrana-zastupnykom-golovy-rady-rektoriv-peremishhenyh-vnz/

9. Дорожня карта вирішення проблем переміщених ВНЗ / СНУ ім. В. Даля. URL: https://snu.edu.ua/wp-content/uploads/oldsx/Road_map.pdf

10. Наказ Міністерства освіти і науки України № 1132 від 06.10.2014 р. "Про організацію освітнього процесу у Східноукраїнському національному університеті імені Володимира Даля" / Міністерство освіти і науки Укра-їни. URL: http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/2932-.

11. Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля. URL: https://snu.edu.ua/

12. Участь у міжнародних проєктах / СНУ ім. В. Даля. URL: https://snu.edu.ua/international_projects/

13. Проєкт ЄС «Відродження переміщених університетів: посилення конкурентоспроможності, підтримка гро-мад» / «Reinventing displaced universities: enhancing competitiveness, serving communities» (REDU) (2020-2023 роки) / Інститут вищої освіти Національної академії педагогічних наук України. URL: https://ihed.org.ua/internationalization/redu/

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-10