Впровадження системи віддаленого доступу до інформаційних ресурсів комп'ютерних лабораторій

Автор(и)

  • Г.А. Могильний Луганський національний університет імені Тараса Шевченка (м. Старобільськ)
  • М.А. Семенов Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, м. Старобільськ, Україна
  • І.Ю. Кірєєв Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, м. Старобільськ, Україна

DOI:

https://doi.org/10.33216/1998-7927-2022-272-2-7-14

Ключові слова:

VPN, Windows Server, навчальна комп’ютерна лабораторія, дистанційне навчання, комп’ютерна мережа, віддалений доступ, порт, протокол, PPTP

Анотація

Організація роботи навчальних комп’ютерних лабораторій в умовах дистанційного навчання пов’язане із низкою питань, зокрема з розробкою та впровадженням системи віддаленого доступу користувачів не лише до навчального контенту але й до ресурсів локальної мережі та сервісного обладнання: програмних засобів та середовищ, серверів, принтерів, цифрових приладів тощо. Тому одна з основних проблем, яка виникає при організації дистанційного навчання здобувачів освіти, зокрема IT спеціальностей, є створення умов для комфортного доступу здобувача освіти до комп’ютерної мережі університетської лабораторії – в ідеалі повна імітація роботи в комп’ютерній лабораторії університету при віддаленому доступі. Незважаючи на велику кількість праць, присвячених різним аспектам організації дистанційного навчання проблема створення віддалених навчальних комп’ютерних лабораторій досліджена не достатньо.

У роботі  наведено аналіз  існуючих підходів та  принципів побудови типової інформаційної структури навчальної комп’ютерної лабораторії.  На засадах практичного досвіду використання та модернізації такої системи запропоновано ряд технічних рішень спрямованих на організацію віддаленого доступу до внутрішніх інформаційних ресурсів навчальної комп’ютерної лабораторії. З багатьох можливих рішень по створенню інформаційної системи з віддаленим доступом у роботі окреслено три найпростіші та швидкі варіанти їх реалізації. Проаналізовано ряд варіантів організації віддаленого доступу до навчальної комп’ютерної лабораторії,  яка побудована за допомогою технології перенаправлення окремих портів на один вузол локальної мережі із різноманітними інформаційними, апаратними та програмними ресурсами, або декілька вузлів, серед яких один сервер віддаленого робочого столу, web-сервер та інші ресурси з окремими IP адресами. Досліджено основні структурні компоненти системи віддаленого доступу на засадах VPN та наведено рекомендації по їх налаштуванню та  застосуванню.  Надано основні особливості застосування VPN з використанням роутеру MikroTik. Запропонований підхід дозволив реорганізувати роботу комп’ютерної навчальної лабораторії та створити нові можливості використання інформаційних ресурсів студентами та викладачами ЛНУ імені Тараса Шевченка в умовах запровадження дистанційної освіти в період COVID-19. Практичний досвід використання такого підходу у 2020-2021 рр. довів власну ефективність.

Посилання

1. DeustoLearningLab. URL: https://learninglab.deusto.es/(date of access: 02.05.2022).

2. Sysoieva S. DIGITALIZATION OF EDUCATION: PEDAGOGCIAL PRIORITIES. Education: Modern Dis-courses. 2021. No. 4. P. 14–22. URL: https://doi.org/10.37472/2617-3107-2021-4-02 (date of access: 04.05.2022).

3. Морзе Н.В. Моделі ефективного використання інфор-маційно-комунікаційних та дистанційних технологій навчання у вищому навчальному закладі. Інформаційні технології і засоби навчання. 2008. № 2 (6).

4. Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022 – 2032 роки. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/04/15/VO.plan.2022-2032/Stratehiya.rozv.VO-23.02.22.pdf (дата звернення: 01.05.2022).

5. Теорія та практика змішаного навчання: монографія / В.М. Кухаренко та ін. Харків. Міськдрук, НТУ «ХПІ», 2016. 284 с.

6. Технологія розробки дистанційного курсу: навч.посіб. / В. Биков та ін. Київ: Міленіум, 2008. 324 с.

7. Щербина О.А. Нові засоби для оцінювання компе-тентностей в Moodle. Інформаційні технології і засоби навчання. 2016. № 55 (5). С. 96 – 104.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-15