Застосування інноваційного підходущодо організації освітнього процесу у вищій школі та підготовки здобувачів 073 та 281 спеціальності в умовах дистанційної освіти
DOI:
https://doi.org/10.33216/1998-7927-2023-280-4-77-88Ключові слова:
інноваційні підходи в освіті, діагностика, діджиталізація, стратегічний розвиток, загрози, ризики, освітній процес, SWOT-аналіз, рейтингАнотація
У дослідженні доведено і обґрунтовано значущість інноваційних підходів та діджиталізації щодо організації освітнього процесу вищої школи. Виявлено, що впровадження новаторських підходів є стратегічно важливим чинником для досягнення високого рівня якості та ефективності освітніх послуг. Зокрема, інноваційні технології та діджиталізація дозволяють університетам адаптуватися до сучасних вимог і створювати гнучкі та доступні навчальні середовища.
В процесі дослідження було проведено аналіз відмінностей у трактуванні понять «загроза» та «ризик». Зокрема, визначено, що в освіті загрози та ризики можуть включати не тільки фінансові труднощі, а й втрату репутації, низьку якість навчання та недостатню конкурентоспроможність випускників.
Вирізнено основне коло проблемних питань, впровадження інноваційних підходів в освіті вищої школи та висвітлено принципи та етапи діагностики, які мають враховувати специфіку освітнього середовища та вимог сучасного ринку праці для її якісної оцінки.
З метою апробації дослідження у статті проведено оцінку та проаналізовано впровадження інноваційних підходів у СНУ імені Володимира Даля підготовки здобувачів 073 та 281 спеціальності в умовах дистанційної освіти. Стратегічні цілі, обрані для прискорення процесу діджиталізації, були виокремлені та обґрунтовані, враховуючи високі стандарти якості та потреби сучасного освітнього середовища. Впровадження цифрового студентського квитка, створення цифрового освітнього середовища та підвищення рівня цифрової грамотності студентів та педагогічного персоналу є ключовими напрямками стратегії СНУ імені Володимира Даля . Крім того, розроблено інноваційні підходи, такі як партнерство з технологічними компаніями, створення електронних бібліотек та архівів, спрямовані на підтримку дослідницької діяльності та якісного навчання в умовах дистанційного навчання.
Надано SWOT-аналіз СНУ імені Володимира Даля, що висвітлює основні сильні та слабкі сторони його функціонування, а також вирізнено можливості та загрози, з якими стикаються виш сьогодні в надскладних умовах існування. Проведений аналіз дає змогу зробити висновки та визначити перспективи подальших досліджень у цьому напрямку.
У цілому, дослідження акцентує на важливості інновацій та діджиталізації в освіті як стратегічних чинників, що сприяють підвищенню якості, ефективності та конкурентоспроможності освітніх інститутів у сучасному світі.
Отримані результати допомагають визначити оптимальний шлях до досягнення поставлених цілей, а їх засвідчення сертифікатами свідчить про важливість та ефективність обраного напряму інноваційної діяльності в університеті СНУ імені В. Даля в умовах високих вимог до дистанційного освітнього процесу.
Посилання
1. Чорнобай Л. Розвиток вищої освіти та її перспективи в умовах діджиталізації. Інновації в сучасній освіті: методологія, технологія, дидактичні та виховні аспекти. 2023. С. 210– 217. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-300-2-24 (дата звернення: 10.01.2024).
2. Корнійчук В. Процес впровадження інформаційно – комунікаційних технологій у навчальний процес: проблеми та перспективи. Modalitățiconceptualededezvoltare a științeimoderne. 2020. URL: https://doi.org/10.36074/20.11.2020.v3.21 ( дата звернення: 10.01.2024).
3. Морозан О. О. Підготовка педагогічних кадрів на Миколаївщині У 20–30-ТІ РР. XX СТ. SouthArchive (HistoricalSciences). 2023. № 41. С. 76–83. URL: https://doi.org/10.32999/ksu2786-5118/2023-41-9 (дата звернення: 10.01.2024).
4. Пугач В. Сучасні освітні платформи для дистанційного навчання. Наукові інновації та передові технології. 2023. № 13(27). URL: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2023-13(27)-811-823 (дата звернення: 10.01.2024).
5. Цимбалюк Ю. А. Перспективи використання штучного інтелекту в освіті. Інновації та інтеграція цифрових трендів освітянського простору в економіку знань. 2023. URL: https://doi.org/10.36059/978-966-397-332-6-71 (дата звернення: 10.01.2024).
6. В’юненко О. Кібербезпека в системах електронного навчання. EuropeanScience. 2020. Sge17-02. С. 65–76. URL: https://doi.org/10.30890/2709-2313.2023-17-02-029 (дата звернення: 10.01.2024).
7. East Ukrainian Volodymyr Dahl National University: URL: https://en.wikipedia.org/wiki/East_Ukrainian_Volodymyr_Dahl_National_University (дата звернення: 29.12.2023).
8. Розроблена нова стратегія дослідницької діяльності університету. Source: https://snu.edu.ua/index.php/2023/06/08/rozroblena-nova-strategiya-doslidnickoyi-diyalnostiuniversitetu/ . (дата звернення: 6.01.2024).
9. Стратегія розвитку сну ім. В. Даля в умовах евакуації – 2.0 (2022-2023). Source: https://snu.edu.ua/index.php/university/strategiyarozvytku-snu-im-v-dalya/ (дата звернення 16.01.2024).
10. Кухарська Л. В., Kukharska L. V. Управління якістю послуг в системі економічної безпеки закладів вищої освіти України: дисертація : thesis. 2020. URL: http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3517 (дата звернення: 16.01.2024).
11. Кремень О. І. Шляхи підвищення рівня економічної безпеки закладів вищої освіти України в умовах глобалізації : thesis. 2019. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/14496 (дата звернення: 6.01.2024).
12. Салманов С. Актуальні проблеми формування кадрової політики в системі публічного управління. Derzhavneupravlinnyaudoskonalennyatarozvytok. 2023. № 6. URL: https://doi.org/10.32702/2307-2156.2023.6.14 (дата звернення: 23.12.2023).
13. East Ukrainian Volodymyr Dahl National University досягнення: URL: https://snu.edu.ua/index.php/university/awards/ (дата звернення: 16.01.2024).
14. East Ukrainian Volodymyr Dahl National University історія університету: URL: https://snu.edu.ua/index.php/university/history/ (дата звернення: 15.01.2024).
15. Конституція України. Закон України № 254к/96- ВР від 28.06.1996 р. в редакції від 01.01.2020р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 11.01.2024).
16. Освіта. Офіційний сайт. URL:https://ru.osvita.ua/vnz/reports/philosophy/12925/ (дата звернення: 16.01.2024).
17. Про освіту. Закон України № 2145-VIII від 05.09.2017 р. в редакції від 05.07.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 5.01.2024).
18. Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. Розпорядження Кабінету Міністрів України №286-р від 23 лютого 2022 року URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennyastrategiyi-rozvitku-vishchoyi-osviti-vukrayini-na-20222032-roki-286-. (дата звернення: 6.01.2024).