ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ПРАВОВОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ ДОГОВОРІВ ПРО НАДАННЯ КОНСАЛТИНГОВИХ ПОСЛУГ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2218-5461/2025-49-1-206-217Анотація
Стаття присвячена важливим теоретичним та практичним аспектам договірного регулювання
відносин, пов’язаних з наданням консалтингових послуг. В статті зазначається про відсутність
уніфікованого підходу щодо змісту поняття «консалтингові послуги» та про непоіменовану природу
договору про надання означених послуг. На ґрунті аналізу доктринальних підходів, а також положень
Міжнародного стандарту з консалтингу ISO 20700:2017, Національного класифікатора КВЕД-2010 та
ін., досліджено змістове наповнення (розуміння) консалтингових послуг.
Встановлено, що предмет договору про надання консалтингових послуг може репрезентуватися як
окремою послугою з консультування, так й комплексними консалтинговими послугами (консалтинговим
продуктом). Відзначено, що консалтинговий продукт виходить за межі професійного консультування та
має додаткові складові, як-то консалтингові дослідження, консалтинговий супровід тощо. Водночас
зауважено, що консультаційні послуги можуть надаватися як супутні (допоміжні) у структурі
предметної складової інших договірних типів та видів. Актуалізовано проблематику використання
штучного інтелекту в процесі надання консалтингових послуг. Здійснено правову характеристику
договору про надання консалтингових послуг, як двостороннього, оплатного, консенсуального договору з
індивідуалізованою офертою, якому притаманний фідуціарний характер.
Підкреслено важливе значення діяльності міжнародних та національних саморегулівних організації (СРО) в сфері консалтингових послуг, які сприяють її розвитку. Наголошено на потребі прийняття ЗУ «Про консалтингову діяльність та консалтингові послуги» як важливого кроку на шляху розвитку вітчизняного ринку консалтингових послуг, забезпечення його прозорості та конкурентоспроможності в умовах сьогодення, а також належного рівня захисту прав споживачів консалтингових послуг.
Ключові слова: консалтингові послуги, консультаційні послуги, консалтингові дослідження, консалтинговий супровід, консалтинговий продукт, договір про надання консалтингових послуг.