ЦИФРОВІЗАЦІЯ В РАКУРСІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОЗОРОСТІ ВІДНОСИН У СФЕРІ КОНКУРЕНЦІЇ: ПРАВОВИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2218-5461-2021-42-2-20-30Анотація
Стаття присвячена проблемам правового захисту економічної конкуренції в умовах цифровізації, зокрема забезпечення прозорості на ринках цифрової економіки. На підставі аналізу низки документів ЄС та ОЕСР, праць зарубіжних та українських дослідників зазначених відносин, положень чинного українсь-кого законодавства та фактичного стану сучасних товарних ринків виявляються їх особливості, в тому числі функціонування потужних цифрових платформ, що монополізують ринки і істотно змінюють умови конкуренції; наявність віртуальних підприємств, що не підпадають під визначення суб’єкта госпо-дарювання відповідно до Закону України «Про захист економічної конкуренції», так звані мережевий ефект і ланцюжок поставок, значне відставання антимонопольно-конкурентного регулювання від фак-тичного стану ринків цифрової економіки; повільна реакція держав на домінування потужних цифрових платформ тощо. Виявляються вади нормативно-правового регулювання в українському антимонопольно-конкурент-ному законодавстві: наявність прогалин (відсутність визначення низки нових понять: «віртуальне підприємство», «цифрова платформа», «мережевий ефект», «ланцюжок поставок»), застарілість визначення поняття «суб’єкт господарювання»; відсутність правових механізмів запобігання моно-полізації товарних ринків цифровими платформами, відсутність прозорості ринків цифрової економіки, що негативно позначається на можливостях споживачів, дрібних та середніх суб’єктів бізнесу реалізо-вувати та захищати свої законні інтереси. З цих позицій аналізуються положення Закону України «Про електронні комунікації». Виявляються прогалини в антимонопольно-конкурентном законодавстві України із зазначених питань та пропонуються шляхи їх усунення.
Ключові слова: економічна конкуренція; цифрова економіка; цифрові можливості; цифрові платформи; антимонопольно-конкурентне регулювання; вдосконалення правового регулювання.