Нагальні завдання створення нормативної бази щодо допуску до експлуатації швидкісного рухомого складу

Автор(и)

  • Ю.В. Дьомін Cхідноукраїнський національний університет імені Володимира Даля
  • Р.Ю. Дьомін Дніпровський тепловозоремонтний завод, Дніпро
  • Г.Ю. Черняк Cхідноукраїнський національний університет імені Володимира Даля
  • М.О. Морнева Cхідноукраїнський національний університет імені Володимира Даля

DOI:

https://doi.org/10.33216/1998-7927-2022-273-3-72-79

Ключові слова:

нормативна документація, рухомий склад, допуск до експлуатації

Анотація

У статті розглядаються питання осучаснення нормативної документації щодо розрахунків і оцінки динамічних якостей рухомого складу колії 1520 мм та створення системи процедур з допуску швидкісного рухомого складу до експлуатації. Актуальність вказаної проблеми визначається застарілістю нормативної бази, за якою здійснюється приймання та допуск до експлуатації рухомого складу, і відсутністю технічних вимог до швидкісного рухомого складу з точки зору забезпечення гарантованої безпеки руху поїздів. Наведено відомості щодо системи динамічних показників рухомого складу колії 1520 мм і вимог до динамічних якостей рухомого складу за Європейськими нормами. На основі порівняльного аналізу систем оцінки динамічних властивостей залізничних транспортних засобів колії 1520 мм і 1435 мм визначені принципові відмінності цих систем за показниками  безпеки руху. Запропоновано удосконалити відповідну нормативну базу шляхом застосування сучасних методів і засобів оцінки характеристик екіпажних частин, що ґрунтуються на світовому досвіді виробництва та випробувань нової залізничної техніки, зокрема за європейськими нормами (EN), технічними вимогами інтероперабельності (TSI), Пам’ятками ОСЖД та UIC. Зазначено, що процеси оновлення чинної нормативної документації стосовно уведення в експлуатацію швидкісного рухомого складу для вітчизняних залізниць мають ґрунтуватись на принципах інтеграції та гармонізації вітчизняних керівних документів з відповідними актами країн Європейського Союзу. Рекомендовано доповнити систему традиційних показників безпеки руху критеріями, що застосовуються на залізницях колії 1435 мм. Крім того, вперше запропоновано включити до переліку показників безпеки руху критичну швидкість щодо автоколивань виляння рухомого складу. Наведено два підходи до визначення критичної швидкості. Зазначено, що під час ходових динамічних випробувань колеса одиниць рухомого складу повинні бути у двох станах – початковому (неспрацьованому) і такому, що відповідає природному спрацюванню коліс у процесі експлуатації. При цьому припускається, що профілі коліс повинні відповідати розрахунковим значенням еквівалентної конусності.

Посилання

1. Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони. – Нормативні акти Верховної Ради України [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/984_011.

2. Domin R. Mechanical Safety of Railway Vehicles / Domin R. – Düsseldorf: LAMBERT Academic Publishing, 2017. – 140 p.

3. Дьомін Р.Ю. Визначення показників безпеки руху швидкісного електропоїзда шляхом комп’ютерного моделювання динаміки його вагонів / Р.Ю. Дьомін, Ю.В. Дьомін, Г.Ю. Черняк. Вагоннийпарк. 2016. № 1 – 2. С. 32 – 34.

4. Domin R. Estimation of Dynamic Performances of the Safe Operation of High-Speed Electric Train / R. Domin, Iu. Domin, G. Cherniak. Archives of Transport. – 2017. – Vol. 41, Iss. 1. – P. 7-16.

5. Domin Iu. Technical and Technological Providing of In-termodal Transportation between Ukraine and EU / Iu. Domin, R. Domin // Advanced Rail Technologies: 5th In-ternational Conference, 9-10.11.2016: Conference Pro-ceedings. – Warsaw, 2016. – P. 39.

6. ДьомінР.Ю. Впровадження AGCS-технологій – шлях до інтеграції залізниць України в європейську транспортну мережу / Р. Ю. Дьомін, Ю. В. Дьомін // Вагонний парк. – 2017. – № 5-6 (122–123). – С. 20-23.

7. Domin R. Technical and technological means to ensure the development of interoperable transportation between Ukraine and the EU / R. Domin // Problemy Kolejnictwa. – 2017. – Zeszyt 176. – S. 7-13.

8. Сучасні підходи до нормативних оцінок міцності несівних елементів екіпажних частин, динамічних якостей локомотивів та їх дії на колію / І.Є. Батюшин, С.Г. Грищенко, Р.Ю. Дьомін, Ю.В. Дьомін, Г.Ю. Черняк // Локомотив-Інформ. – 2010. – № 2. – С. 24-27.

9. Нормы для расчёта и проектирования вагонов желез-ных дорог МПС колеи 1520 мм (несамоходных). – М.: ГосНИИВ-ВНИИЖТ, 1996.

10. Нормы расчёта и оценки прочности несущих элементов и динамических качеств экипажной части мотор-вагонного подвижного состава железных дорог МПС РФ колеи 1520 мм. – М.: ВНИИЖТ РФ, 1997.

11. Нормы расчёта и оценки прочности несущих элементов и динамических качеств экипажной части локомотивов. – М.: ВНИИЖТ РФ, 1998.

12. EUROPEAN STANDARD EN 14363. Railway applica-tions — Testing for the acceptance of running characteris-tics of railway vehicles — Testing of running behaviour and stationary tests.

13. UIC Code 518. Testing and approval of railway vehicles from the point of view of their dynamic behaviour — Safety — Track fatigue — Ride quality.

14. Licciardello R.V. Introduction to the Experimental Eval-uation of the Dynamics of Railway Vehicles // Rail vehicle dynamics and associated problems. Gliwiсe: Silesian University of Technology, 2005. – P. 89-113.

15. Riggall Greg. IWT4 goes into operation / Greg Riggall // Railway Gazette International. – July 2008. – P. 455-456.

16. Динаміка та безпека швидкісного руху рейкових транспортних засобів / Р.Ю. Дьомін, Ю.В. Дьомін, Г.Ю. Черняк, В.С. Ноженко. – Івано-Франківськ: НАІР, 2021. – 172 с.

17. Motive power units – Bogies and running gear – Bogie frame structure strength tests: UIC Code 615-4.

18. UIC Code 519. Method for determining the equivalent conicity.

19. Геккер Ф. Р. Динамика машин, работающих без смазочных материалов в узлах трения / Ф. Р. Геккер. – М. : Машиностроение, 1983. – 168 с.

20. Тимошенко С.П. Колебания в инженерном деле – М.: Наука, 1967. – 444 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-15