Urgent tasks of creationa regulatory framework for admission to operation of high-speed rolling stock
DOI:
https://doi.org/10.33216/1998-7927-2022-273-3-72-79Keywords:
regulatory documentation, rolling stock, admission to operationAbstract
The article considers the issues of modernization of normative documentation on calculations and estimation of dynamic qualities of rolling stock of 1520 mm track gaugeand creation of a system of procedures for admission of high-speed rolling stock to operation. The urgency of this problem is determined by the obsolescence of the regulatory framework under which the acceptance and admission to operation of rolling stock, and the lack of technical requirements for high-speed rolling stock in terms of ensuring the safety of trains. Information on the system of dynamic indicators of 1520 mm rolling stock and requirements for dynamic qualities of rolling stock according to European standards is given. On the basis of the comparative analysis of systems of an estimation of dynamic properties of railway vehicles of 1520 mm and 1435 mm track gauge fundamental differences of these systems on indicators of traffic safety are defined. It is proposed to improve the relevant regulatory framework through the use of modern methods and tools for assessing the characteristics of vehicle units based on world experience in the production and testing of new railway equipment, including European standards (EN), technical requirements for interoperability (TSI), OSJD and UIC Leaflets. It is noted that the processes of updating the current regulations on the commissioning of high-speed rolling stock for domestic railways should be based on the principles of integration and harmonization of domestic guidelines with relevant acts of the European Union. It is recommended to supplement the system of traditional traffic safety indicators with the criteria used on 1435 mm gauge railways. In addition, it is proposed for the first time to include in the list of traffic safety indicators a critical speed for self-oscillations of rolling stock. There are two approaches to determining the critical speeds. It is noted that during running dynamic tests, the wheels of rolling stock units must be in two states - the initial (unused) and one that corresponds to the natural wear of the wheels during operation. It is assumed that the wheel profiles must correspond to the calculated values of the equivalent conicity.
References
1. Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони. – Нормативні акти Верховної Ради України [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/984_011.
2. Domin R. Mechanical Safety of Railway Vehicles / Domin R. – Düsseldorf: LAMBERT Academic Publishing, 2017. – 140 p.
3. Дьомін Р.Ю. Визначення показників безпеки руху швидкісного електропоїзда шляхом комп’ютерного моделювання динаміки його вагонів / Р.Ю. Дьомін, Ю.В. Дьомін, Г.Ю. Черняк. Вагоннийпарк. 2016. № 1 – 2. С. 32 – 34.
4. Domin R. Estimation of Dynamic Performances of the Safe Operation of High-Speed Electric Train / R. Domin, Iu. Domin, G. Cherniak. Archives of Transport. – 2017. – Vol. 41, Iss. 1. – P. 7-16.
5. Domin Iu. Technical and Technological Providing of In-termodal Transportation between Ukraine and EU / Iu. Domin, R. Domin // Advanced Rail Technologies: 5th In-ternational Conference, 9-10.11.2016: Conference Pro-ceedings. – Warsaw, 2016. – P. 39.
6. ДьомінР.Ю. Впровадження AGCS-технологій – шлях до інтеграції залізниць України в європейську транспортну мережу / Р. Ю. Дьомін, Ю. В. Дьомін // Вагонний парк. – 2017. – № 5-6 (122–123). – С. 20-23.
7. Domin R. Technical and technological means to ensure the development of interoperable transportation between Ukraine and the EU / R. Domin // Problemy Kolejnictwa. – 2017. – Zeszyt 176. – S. 7-13.
8. Сучасні підходи до нормативних оцінок міцності несівних елементів екіпажних частин, динамічних якостей локомотивів та їх дії на колію / І.Є. Батюшин, С.Г. Грищенко, Р.Ю. Дьомін, Ю.В. Дьомін, Г.Ю. Черняк // Локомотив-Інформ. – 2010. – № 2. – С. 24-27.
9. Нормы для расчёта и проектирования вагонов желез-ных дорог МПС колеи 1520 мм (несамоходных). – М.: ГосНИИВ-ВНИИЖТ, 1996.
10. Нормы расчёта и оценки прочности несущих элементов и динамических качеств экипажной части мотор-вагонного подвижного состава железных дорог МПС РФ колеи 1520 мм. – М.: ВНИИЖТ РФ, 1997.
11. Нормы расчёта и оценки прочности несущих элементов и динамических качеств экипажной части локомотивов. – М.: ВНИИЖТ РФ, 1998.
12. EUROPEAN STANDARD EN 14363. Railway applica-tions — Testing for the acceptance of running characteris-tics of railway vehicles — Testing of running behaviour and stationary tests.
13. UIC Code 518. Testing and approval of railway vehicles from the point of view of their dynamic behaviour — Safety — Track fatigue — Ride quality.
14. Licciardello R.V. Introduction to the Experimental Eval-uation of the Dynamics of Railway Vehicles // Rail vehicle dynamics and associated problems. Gliwiсe: Silesian University of Technology, 2005. – P. 89-113.
15. Riggall Greg. IWT4 goes into operation / Greg Riggall // Railway Gazette International. – July 2008. – P. 455-456.
16. Динаміка та безпека швидкісного руху рейкових транспортних засобів / Р.Ю. Дьомін, Ю.В. Дьомін, Г.Ю. Черняк, В.С. Ноженко. – Івано-Франківськ: НАІР, 2021. – 172 с.
17. Motive power units – Bogies and running gear – Bogie frame structure strength tests: UIC Code 615-4.
18. UIC Code 519. Method for determining the equivalent conicity.
19. Геккер Ф. Р. Динамика машин, работающих без смазочных материалов в узлах трения / Ф. Р. Геккер. – М. : Машиностроение, 1983. – 168 с.
20. Тимошенко С.П. Колебания в инженерном деле – М.: Наука, 1967. – 444 с.