The main factors influencing the rational service of enterprises by the main railway transport

Authors

  • А. Zaverkin Volodymyr Dahl East Ukrainian National University
  • S. Kuzmenko Volodymyr Dahl East Ukrainian National University
  • О. Serhiienko Volodymyr Dahl East Ukrainian National University
  • D. Marchenko Volodymyr Dahl East Ukrainian National University

DOI:

https://doi.org/10.33216/1998-7927-2022-273-3-80-86

Keywords:

railway transport, transmitting train, transport service, freight operations, daily wagon traffic

Abstract

The coordinated work of the main and industrial railway transport is a decisive factor in ensuring quality transport services for enterprises. The purpose of the presented work is to study the impact of various factors on the rational maintenance of enterprises by main railway transport to ensure the economic feasibility of using both the wagons of the network-wide fleet and all technical devices of the freight complex.To achieve this goal, the article analyzes the interaction of transport connection stationsand machine-building plants, which allowed among the various factors that most affect the rational transport services of the main production, technical equipment of transport and the amount of idle time of railcars of the network-wide fleet to identify the dominant, which will optimize the operation of the complex. The influence degree of these factors on the quality of transport service of machine-building plants is determined mainly by technical and technological parameters. At the same time, special attention is paid to economic factors, namely: the choice of optimal solutions for the development of a rational way of organizing work at the junction of main and industrial transport, which is to ensure the necessary production effect with minimal material and financial costs, as well as the influence of the dispatching apparatus on the course of the transportation process, the uneven receipt of wagons for cargo operations and the technological process of the main production.Formulas for calculating the optimal size of the transmitting train and establishing the optimal interval of cars supply from the external network to the enterprise are also obtained. The dependences of the change of the optimal interval of wagons supply from the external network on the access track and the composition of the transmitting train on the value of the non-routed daily wagon flow are investigated, which can be used in the development of standards of operation of the connection station and railway transport of machine-building plants on a single technology and the conclusion of contracts for the operation of their access tracks.

References

1. Обсяги перевезених вантажів за видами транспорту. URL:http://www.ukrstat.gov.ua/(дата звернен-ня25.01.2022 р.).

2. Показники вантажних перевезень. URL:https://www.uz.gov.ua/cargo_transportation/general_information/indicators_of_transit/(дата звернення25.01.2022 р.).

3. Заверкін А.В., Сергієнко О.В., Марченко Д.М., Кузь-менко С.В. Методика інтенсифікації перевізного про-цесу на залізничному транспорті. Наукові вісті Далівського університету, 2020. № 19. DOI: https://doi.org/10.33216/2222-3428-2020-19-5 [Електронне видання URL: http://nvdu.snu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/12/2020_19_7.pdf].

4. Кузьменко С.В., Сергієнко О.В., Заверкін А.В. Дослі-дження технології обслуговування під’їзних колій промислових підприємств з метою скорочення експлуатаційних витрат. Наукові вісті Далівського уні-верситету, 2021. № 20. DOI: https://doi.org/10.33216/2222-3428-2021-20-8 [Електронне видання URL: http://nvdu.snu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/03/2021_20_10.pdf].

5. Рекомендації з техніко-економічних розрахунків окремих показників експлуатаційної роботи залізниць – Київ, 2002. 64 с.

6. Шаповал Г.В. Вибір оптимальної стратегії взаємодії вантажної станції та підїзних колій / Г.В. Шаповал, О.Ю.Резніченко // Зб. наук. пр. УкрДАЗТ, 2014. Вип. 146. С. 71 – 75.

7. Мироненко В.К. Визначення оптимального місця кон-центрації технічної переробки місцевого вагонопотоку в розвинених залізничних вузлах за критерієм мінімізації часу / В.К. Мироненко, В.І. Мацюк // Транспортні системи і технології: зб. наук. пр. Держ. екон.-техн. ун-ту трансп., 2012. № 6 (230). С. 17 – 22.

8. Пасічник В.І. Управління економікою експлуатаційної роботи залізниць України: навч. пос. К.: Основа, 2005. 376 с.

9. Лаврухін О.В. Аналіз основних показників експлуата-ційної роботи залізничного транспорту в умовах вико-нання контактного графіку станцій / О.В. Лаврухін, А.М. Кіман // Зб.наук.пр. Дон. інст. залізн. трансп., 2013. Вип. 36. С. 15 – 19.

10. Карачарова К. А. Формування концептуального підхо-ду до управління витратами підприємств залізничного транспорту / К. А. Карачарова, Т.С. Павленко // Вісник економіки транспорту і промисловості, 2015. №49. С. 239–242.

Published

2022-05-15