Формування конкурентоспроможності особистості: від школяра до випускника ЗВО

Автор(и)

  • О.Г. Зима Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
  • В.А. Будянська Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
  • В.В. Кошарна Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
  • В.О. Турпетко Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
  • В.О. Василашко Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця

DOI:

https://doi.org/10.33216/1998-7927-2021-270-6-90-95

Ключові слова:

Школа, ЗВО, конкурентоспроможність, освіта, особистість, професійний розвиток

Анотація

У статті розкрито необхідність та своєчасність формування конкурентоспроможності майбутнього фахівця в сучасних умовах модернізації освітньої системи.

Характер проблем сучасності, причини та можливі наслідки в розвитку людства змушують задуматися про рушійні сили і перспективи, які чекають на нас в майбутньому, щоб спільно утримати рівновагу між: 1) соціальним, економічним і природним середовищем; 2) матеріальними і духовними цінностями, які є передумовами сталого розвитку суспільства і культури. Тільки таке суспільство має майбутнє, яке думає не тільки про миттєві блага, а й про те, що вона бажає і може залишити у спадок майбутнім поколінням. В наші дні неодноразово звучала думка, що не ми щось зберігаємо і залишаємо майбутнім поколінням, а майбутні покоління нам позичили свої життєво важливі ресурси на тимчасове користування. З цим ми повинні рахуватися. Якщо будемо жити тільки сьогоднішнім днем, тільки для одного дня і не зможемо віддати свій борг людству майбутнього, то наше існування вже тепер під загрозою. Світ влаштований так, що в усьому і всюди можна розглядати причинно-наслідкові закономірності.

Засновник Римського клубу, італійський вчений, відомий підприємець А. Пецці висловив дуже важливу думку, - щоб управляти економікою світового масштабу, людина, в першу чергу, повинна навчитися керувати собою, повинна усвідомити й освоїти механізм саморегуляції. А. Пецці підкреслив ще одну важливу думку, що людина, стикаючись з дилемою вибору, повинна змінитися як особистість, як професіонал, як індивідуум суспільства, як громадянин Всесвіту або повинен зникнути з поверхні Землі.

Дослідження підтверджують, що за останні 10 років в результаті зміни парадигм в науці та освіті, змінилася і парадигма конкурентоспроможності особистості в соціальних і гуманітарних науках.

Дослідження про розуміння конкурентоспроможності в закладах середньої освіти показали нерівність інтелектуального і морального розвитку, що дозволило обрати напрямок вектору подальшого розвитку. Аналіз внутрішньої структури ЗВО дозволив розкрити сутність і дати коротку характеристику змісту досліджуваного феномена. В якості структурних виділені такі компоненти конкурентоспроможності студента ЗВО, як: мотиваційний, емоційно-вольовий, інформаційно-змістовний і операційно-практичний. Взаємозв'язок, взаємозумовленість змістовних компонентів конкурентоспроможності характеризує системний, цілісний характер досліджуваного феномена.

Посилання

1. Katane I. (2007). No ekoloăiskās paradigmas līdz vides modelim izglītības pētniecībā. Monogrāfisko pētījumu sērija „ Izglītības ekoloăija”. Jelgava: LLU, 239 lpp.

2. Katane I. (2007). Paradigmas Latvijas izglītības vidē mūsdienās. Monogrāfisko pētījumu sērija „Izglītības ekoloăija”. Jelgava: LLU TF IMI, 117 lpp.

3. Katane I. (2010). Competitiveness of Personality as a New Concept in Modern Education 9th and Pedagogy Science. In Proceedings of the 9th Interational scientific Conference Engineering for Rural Development, Volume 9 (May 27-28, 2010). Jelgava: LLU, pp. 327 – 334.

4. Katane, I., KalniĦa, I. (2008). Competitiveness as a Pedagogical Concept: from Theoretical Substantiation to Pupuls’ Opinions and Evaluation. In Proceedings of the 4th Annual International Scientific Conference: New Dimensions in the Development of Society. Jelgava: Faculty of Social Sciences at Latvia University of Agriculture, pp. 238 - 244.

5. Katane I., KalniĦa I. (2010). Skolēnu konkurētspējas attīstība neformālās komercizglītības vidē [Monogrāfija]. Jelgava: LLU TF IMI, 331 lpp.

6. Lavrentiev S. Y. Features of modeling the formation of teaching staff competitiveness. Review of European Studies. Vol. 7. No 3, pp. 37-42.

7. Мітіна Л.М. Психологія розвитку конкурентоспроможної особистості/ Л.М. Мітіна. - М. МПСІ - Воронеж: МОДЕК, 2002. - 400 с.

8. Хайрулліна Е.Р. Системна орієнтація проектно - творчої діяльності на саморозвиток конкурентоспроможності студентів інженерів - технологів / Е.Р. Хайруллін. - Казань. - Центр інноваційних технологій, 2007. - 348 с.

9. Туктаров Ф.Р. Конкурентоспроможність особистості в сучасному суспільстві, що трансформується/Ф.Р. Туктаров. - Ростов н / Д .: Наука-Пресс, 2006. - 162с.

10. Nataliia Makhynia, Yaroslav Kichuk, Olеna Ptashchеnko, Kateryna Kyrylenko, Kateryna Horchynska, Viacheslav RiznykEstudios de Economia Aplicada Vol 39, No 5 (2021) http://ojs.ual.es/ojs/index.php/eea/article/view/4789

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-10