Theoretical and applied aspects of application of the system of centers of responsibility in management of process of realization of operational activity of the economic entity
DOI:
https://doi.org/10.33216/1998-7927-2021-270-6-106-114Keywords:
operational activity, key indicators of operational activity, cycle of operational activity processes, types of operational activity, responsibility center, classification features of responsibility centersAbstract
The article proves the importance of the system of responsibility centers in the management of the enterprise. This system allows you to divide the enterprise into separate segments or divisions, allowing those responsible persons to act independently, giving them a degree of independence through the delegation of certain powers. On the basis of the available theoretical researches and the applied practices in article the conceptual device of sphere of application of the centers of responsibility in management of process of realization of operational activity is specified and deepened. Operating activities are considered as the main activity of the business entity, which covers the processes of entry of resources, their processing into a finished product (good or service) and its exit from the enterprise. Operating activities provide the bulk of the company's income and are implemented on the basis of cycles in the main processes. Each cycle of operational activities has its own key indicators, control over which can be established by the heads of responsibility centers. The article clarifies the list of key indicators in terms of cycles of operating activities of the business entity. The center of responsibility is considered as a structural component of the organizational structure of the enterprise and has its own head, who fully controls the implementation of a particular area of activity and is responsible for the results of such a center. The article presents a refined and expanded classification of responsibility centers according to management and operational criteria. The result of the study was the formation of updated characteristics of the centers of responsibility of operational activities, depending on the key indicators for the relevant cycles of its implementation and refined classification features of the centers themselves.Given the characteristics of the centers of responsibility, it becomes possible to further develop proposals of organizational and methodological nature for the formation of a system of centers of responsibility in the implementation of operational activities of the enterprise. In addition, such a system should be formed considering additional specific features of the enterprise: its size, type of corporate structure, industry affiliation, etc. The result of improvements in the implementation of centers of responsibility in the operational activities of the enterprise should be increased control by senior management over certain results of the enterprise and advisory assistance to management in organizing such control in places of direct management influence.
References
1. Белінський П.І. Менеджмент виробництва та операцій. К.: ЦУЛ, 2006. 684 с.
2. Василенко В. О. Ткаченко Т. І. Виробничий (операційний) менеджмент: навчальний посібник / За заг. ред В.О. Василенко. К.: ЦУЛ, 2003. 532
3. Тлумачний словник бухгалтерських та суміжних економічних термінів. Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова; уклад. А. П. Косяк. Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2020. 71 с.
4. Капінос Г. І. БабійГ. І. Операційний менеджмент: навч. посіб. К.: Центр учбової літератури, 2013. 352 с.
5. Идельманов С. В., Идельманов А. С., Лобов С. В. Операционный менеджмент. М.: ИНФРА. М, 2005. 337 с.
6. Бочаров В. В. Коммерческоебюджетирование. – СПб.: Питер, 2003. 368 с.
7. Вербовецька С. Г. Формування центрів відповідальності в системі бюджетування підприємства. Вісник Хмельницького національного університету, 2011. С. 344–356.
8. Друри К. Введение в управленческий и производственныйучет. М.: Аудит, ЮНИТИ, 2006. 560 с.
9. Білоусова І. Роль управлінського обліку в підвищенні ефективності виробництва. Бухгалтерський облік і аудит. № 4,5, 2005. С. 44–47, 31–34.
10. Вахрушина М. А. Бухгалтерскийуправленческийучет: учеб. для студентоввузов, обучающихся по экон. специальностях. М.: Омега-Л, 2007. 570 с.
11. Лень В. С. Управлінський облік: навч. посіб.К.: Знання-Прес, 2006. 317 с.
12. Голов С. Ф. Управлінський облік: підручник. К.: Лібра, 2003. 704 с.
13. Бухгалтерський управлінський облік: підручник для студентів спеціальності «Облік і аудит» вищих навчальних закладів / За ред. проф. Ф.Ф. Бутинця. Житомир: ПП «Рута», 2005. 480 с.
14. Партин Г.О. Управління витратами підприємства: концептуальні засади, методи та інструментарій: Монографія. К.: УБС НБУ, 2008. 219 с.
15. Миронова Ю.Ю. Облік витрат за «центрами відповідальності» та «центрами витрат» на підприємстві. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Економіка. Ужгород: УжНУ, 2010. № 29. Ч. 1. C. 174–178.
16. Ясишена В. Сутність грошових потоків підприємств та їх класифікація. Вісник ТНЕУ. Економічний аналіз. 2008. Вип. 2(18). С. 321–324.
17. Энтони А. Аткинсон, Раджив Д. Банкер, Роберт С. Каплан, Марк С. ЯнгУправленческийучет / пер. с англ. 3-е изд. М.: Издательскийдом “Вильямс”, 2005. 878 с.
18. Моргулець О. Б. Менеджмент у сфері послуг:навч. посіб. К.: Центр учбової літератури, 2012. 384 с.
19. Кравцова О. А., Христенко Л. М. Значення центрів відповідальності для функціонування операційної системи підприємства. Технологія-2021: XXIV матеріали міжнар. Наук.-техн. конф., 16 квіт. 2021 р., м. Сєвєродонецьк / укл.: Тарасов В. Ю. Сєвєродонецьк: СНУ ім. В. Даля. С. 237–239.
20. Матвієнко А.В., Христенко Л. М. Напрями удосконалення системи операційного менеджменту на підприємстві. Матеріали XХІІІ Міжнародної науково-технічної конференції «Технологія-2020», 24 -25 квітня 2020 р. Сєвєродонецьк: СНУ ім. В. Даля, 2020. С. 211–213.
21. Давидович І. Є. Контролінг Навчальний посібник. К.: Центр учбової літератури,2008. 552 с.
22. Білик М. Д., Павловська О. В., Притуляк Н. М., Невмержицька Н. Ю. Фінансовий аналіз: навч. посіб. К.: КНЕУ, 2005. 592 с.
23. Ходзицька В. В., Івченко Л. В. Стратегічний управлінський облік в системі комплексного менеджменту суб'єктів господарювання. Облік і фінанси. 2014. № 1. С. 50–55.
24. Чуприна Л. В. Управлінський облік у сучасному менеджменті підприємства. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Сер.: Технічний прогрес та ефективність виробництва. 2014. № 34. С. 154–158.