Regulation of international trade: types and tools

Authors

  • O.Y. Kurtsev Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics
  • D.O. Koshcheeva Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics

DOI:

https://doi.org/10.33216/1998-7927-2022-276-6-31-36

Keywords:

international trade, trade, modern trade tools, sales, sales policy

Abstract

The work examines the main features and features of international trade, highlights the main tools of modern international trade. Regulation of international trade is a system of political, economic and legal instruments used to ensure adequate regulation of the exchange of goods and services between countries.

The article uses methods of analysis, synthesis, and theoretical generalization. This is how the main types of regulation and tools are defined.

The main types of regulation of international trade:

Tariff regulation is the establishment of customs tariffs on imported goods, which ensures the protection of the domestic producer from external competition.

Non-tariff regulation is various forms of control of trade operations that are not related to the collection of customs duties, such as quotas, standards, certification, quality control and product safety.

Regulating the exchange rate is ensuring a stable exchange rate to ensure the competitiveness of the domestic producer on the international market.

Investment regulation is the establishment of rules and conditions for direct foreign investment in the country's economy.

The main instruments of international trade regulation: bilateral and multilateral agreements; customs tariffs and quotas; requirements for quality and safety standards; export support system; anti-dumping measures are a tool to protect the domestic producer from external competition, which provides for the establishment of special duties on imported goods sold on the market at prices below production costs; intellectual property rights protection system; system of administrative barriers; establishment of tariff quotas; system of non-discriminatory regime; technical barriers to trade are technical regulation norms and standards established by the country to protect the health and safety of consumers, as well as to ensure the quality of products; control over state subsidies. Summarizing, the regulation of international trade consists of various types and instruments aimed at protecting the interests of domestic producers, ensuring the safety and quality of products, developing exports and increasing the volume of international trade.

References

1. International marketing as an effective tool of increasing enterprise competitiveness / О. В. Птащенко, О.Г. Зима, К.С. Костіна, М.В. Лаврінченко// ВІСНИК СХІДНОУКРАЇНСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ імені Володимира Даля/ 3 (267), 2021, с. 128-13

2. Okorieac O., Russellb J., Cherringtonc R., Fisherd O., Charnleyc F. Digital transformation and the circular economy: Creating a competitive advantage from the transition towards Net Zero Manufacturing. Resources, Conservation and Recycling. 2022. Vol. 189. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0921344922005882#preview-section-snippets

3. Класифікація інструментів регулювання міжнародної торгівлі товарами [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://buklib.net/books/26909/.

4. Класифікація інструментів регулювання міжнародної торгівлі товарами [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://www.info-library.com.ua/books-text-4368.html.

5. Котлер Ф. Маркетинг 4.0: перехід від традиційної до цифрової твердої палітурки / КМ-БУКС/ 2016 р. с.208

6. Марінчак, К. Л. М., Форрест, Е., Хоанка, Б. (2018). Вплив штучного інтелекту та віртуальних персональних помічників на маркетинг. В Енциклопедії інформаційних наук і технологій, 4 видання (стор. 5748-5756).

7. Національні інструменти державного регулювання міжнародної торгівлі [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://www.ukr.vipreshebnik.ru/mign-economika/2089-natsionalni-instrumenti-derzhavnogo-regulyuvannya-mizhnarodnoji-torgivli.html.

8. Отенко, В., О. Птащенко, К. Корсунова, і Д. Карталія. «Вплив експортної переорієнтації України на діяльність підприємств: маркетингові та управлінські аспекти». Вісник східноукраїнського національного університету ім. В. Даля, вип. 6 (270), 2021, с. 121-124, doi: 10.33216/1998-7927-2021-270-6-121-124. http://visnik.snu.edu.ua/index.php/VisnikSNU/issue/view/26

9. Птащенко О. В., Вовк В. А. Особливості торговельного співробітництва України в сучасних умовах глобалізації. Бізнес Інформ. 2021. №4. C. 42–47.

10. Птащенко О.В. Використання маркетингових інструментів для забезпечення позиціонування високотехнологічної продукції / О. В. Птащенко // Проблеми і перспективи розвитку підприємництва: Збірник наукових праць Харківського національного автомобільно-дорожнього університету. – №4 (19) – 2017. – Харків: ХНАДУ, 2017 – 168 с. (С.147-153)

11. Регулювання міжнародної торгівлі: види та інструменти [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://pidru4niki.com/85201/ekonomika/regulyuvannya_mizhnarodnoyi_torgivli_vidi_instrumenti.

12. Система регулювання міжнародної торгівлі. [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://library.if.ua/book/68/5033.html.

Published

2023-01-10