ОСОБЛИВОСТІ ПРОХОДЖЕННЯ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ В СУЧАСНИЙ ПЕРІОД ДЕРЖАВОТВОРЕННЯ (АНАЛІЗ СЛУЖБОВО-ТРУДОВИХ ВІДНОСИН)

Автор(и)

  • О.В. Валецька

DOI:

https://doi.org/10.33216/2218-5461/2025-50-2-33-45

Анотація

У статті здійснено комплексне дослідження особливостей проходження державної служби в
сучасний період державотворення на основі аналізу наукових праць провідних вчених-юристів та фахівців
у сфері державного управління. В структурі механізму держави як цілісної, ієрархічної та динамічної
системи особливу роль відіграє державний апарат як носій державно-владних повноважень. Однією із
характерних ознак державного апарату є його штат, який утворюють державні службовці, що
займаються управлінням на професійній основі, однак з певною специфікою їх правового статусу.
Розвиток нашої держави в період воєнного стану та післявоєнний період значною мірою буде залежати
від ефективності державного апарату, від професіоналізму, чесності, компетентності, відповідальності
та нульовій толерантності до корупції державних службовців. Це і зумовило актуальність дослідження
особливостей проходження державної служби в сучасний період державотворення. Метою статті є
дослідження специфіки проходження державної служби в Україні в сучасний період державотворення.
Оскільки державна служба є невід’ємним атрибутом державної влади, а, значить, держави, то в статті
проведено історичний аналіз законодавчого регулювання проходження державної служби в різні періоди
становлення нашої державності і на підставі наукових праць визначено періоди розвитку державної
служби, а також етапи розвитку державної служби в Україні в період незалежності: 1) протягом 1993-
1999 рр. створені засади для розбудови сучасної державної служби; 2) 2000-2004 рр. визначено напрями
реформування та подальшого розвитку державної служби, започатковано наукову програму дослідження
розвитку державної служби; 3) з 2005 р. тривала реалізація Програми розвитку державної служби на
2005-2010 роки, вжиті заходи з адаптації державної служби до принципів організації Європейського
адміністративного простору; 4) з 2011-2015 рр. прийнято Закон України «Про державну службу» від
10.12.2015 р,; 5) з 2015 р. – 24.02.2022 р. характеризується суттєвими змінами, які викликані
реформуванням державної служби, прийняттям нової Стратегії реформування державного управління
України на 2022-2025 рр.; 6) з 24 лютого 2022 року – сьогодення - етап функціонування державної служби
в умовах воєнного стану.
Статус державного службовця, як суб’єкта службово-трудових відносин, забезпечується
сукупністю взаємопов’язаних законів та підзаконних нормативно-правових актів, за допомогою яких
створюються організаційно-правові підстави для належної реалізації та ефективного захисту
державними службовцями як працівниками своїх трудових прав в процесі службово-трудової діяльності у певному державному органі. І ця особливість правового статусу державного службовця знаходить
закріплення, в першу чергу, при прийнятті на державну службу, що включає особливі умови щодо
громадянства, освіти, встановлення окремих обмежень та заборон, вимоги до професійної
компетентності, встановлення випробування, принесення присяги та, в окремих випадках, особливості укладення контракту.

Ключові слова: державний апарат, державотворення, трудові відносини, трудові права, державна служба, правове регулювання, праця, принципи, правовий статус.

Біографія автора

О.В. Валецька

Кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри історії та теорії держави і права Чорноморського національного університету імені Петра Могили

##submission.downloads##

Опубліковано

12.09.2025

Номер

Розділ

Статті