Метод відновлення деталей тертя за допомогою зносостійких композитних речовин

Автор(и)

  • Н.С. Урум Державний університет інфраструктури та технологій (м. Ізмаїл)
  • О.І. Рященко Державний університет інфраструктури та технологій (м. Ізмаїл)
  • О.С. Бабере Державний університет інфраструктури та технологій (м. Ізмаїл)

DOI:

https://doi.org/10.33216/1998-7927-2022-273-3-52-57

Ключові слова:

колінчастий вал, композитні речовини, судновий дизель, деталі тертя

Анотація

Існуючі на даний час технологічні процеси відновлення деталей тертя не забезпечують необхідну довговічність колінчатих валів суднових дизелів, оскільки не враховують комплексно технологічні особливості методів нанесення покриттів для зміцнення, їх техніко-економічні показники, а також умови експлуатації деталей.  Незабезпечення необхідних показників довговічності відновлених колінчатих валів визначає необхідність удосконалення технологічних процесів відновлення, а також вибору критеріальних параметрів поверхневого шару. Недоліки існуючих технологічних процесів відновлення, стохастичність параметрів матеріалу та факторів технологічного процесу, кількісна та якісна неоднорідність теплового, силового й інших впливів на поверхневий шар деталі тертя як у процесі її відновлення, так і експлуатації визначають актуальність подальшого удосконалення технологічного процесу та відповідного методу поглибленого дослідження експлуатаційних властивостей покриттів, отриманих при використанні мінеральних та органомінеральних матеріалів, а також оцінки довговічності відновлених деталей тертя у залежності від отриманих параметрів матеріалу поверхневого шару. Незабезпечення необхідних показників довговічності відновлених колінчатих валів визначає необхідність удосконалення методів відновлення деталей тертя в тому числі і з застосуванням композиційних матеріалів, що визначає актуальність данної статті. В статті доведено, що у системі формування параметрів матеріалу поверхневого шару шийок колінчатих валів суднових дизелів необхідно застосовувати композитні покриття на основі мінеральних і органомінеральних матеріалів. Найбільш ефективними є композиційні покриття: сталь, зміцнена алюмосилікатом, модифікованим металосилоксаном або алюмосилікатом, модифікованим полісахаридом та карбонатом магнію.Аналіз результатів дослідів пари тертя “шийка колінчатого вала”–“вкладиш підшипника” за різних умовахтертя при різних покриттях дозволив встановити, щомодифікування поверхні сталі мінеральними та органомінеральними матеріалами дозволяє у всьому діапазоні температур підігріву змащення підвищити зносостійкість сполучення, знизити величини коефіцієнтів тертя та температури в зоні трибоконтактуй, відповідно, істотно підвищити надійність деталей тертя. Причому по мірі збільшення температури підігріву мастила ефект від модифікування стали зростає: зменшуються величини швидкості зношування стали та деталей тертя в цілому. Найбільш ефективними є композиційні покриття: сталь, зміцнена алюмосилікатом, модифікованим металосилоксаном або алюмосилікатом, модифікованим полісахаридом та карбонатом магнію.

Посилання

1. Леонтьев Л.Б., Леонтьев А.Л. Системное проектирова-ние технологического процессаформирования износо-стойких покритий. Металлообработка. 2012. № 1. С. 48–52.

2. Погодаев Л.И., Кузьмин А.А. Структурно-энергетические модели надежности материалов и тех-нических средств. СПб.: СПГУВК,2010. 123 с.

3. Закалов О.В., Закалов І.О. Основи тертя і зношування в машинах: Навчальний посібник. Тернопіль: Видавництво ТНТУ ім. І.Пулюя, 2011. 322 с.

4. Babak V.P., Nedayborshch S.D. Wear resistance under vacuum of nanocomposite coatings with dry lubricant. Scientific bulletin. 2016. № 1. P.47 – 52.

5. Шевеля В.В., Олександренко В.П. Трибохимия и рео-логияи зносостойкости. Хмельницкий: ХНУ, 2006.

с.

6. Крагельский И.В., Михин Н.М. Узлы трения машин. М.: Машиностроение. 1984. 279с.

7. Лабунець В.Ф., Присяжнюк В.В. Електроіскрове легу-вання конструкційної легованої сталі для деталей вузлів тертя, Вісник ВПІ, вип. 5 (34), 2019. C. 81–84.

8. Tyagi A., BanerijeeS. Material sunderex tremeconditions recent rends and future prospects edited. BARC.: Mumbai, India. 2017. 841 p.

9. Доценко А.И., Буяновский И.А. Основы триботехники. М.:ИНФРА-М. 2014. 336 с.

10. Малышкин Н.К., Питроковцев М.И. Трение, смазка, износ. Физические основы и технические приложения трибологии. М.:Физматлит. 2007. 368 с.

11. Хмелевская В.Б., Леонтьев Л.Б., Лавров Ю.Г. Техно-логии восстановления и упрочнения деталей судовых механизмов и триботехнические характеристики покрытий. СПб.: СПГУВК, 2002. 309 с.

12. Исследование влияния технологических параметров формирования металлокерамических покрытий на по-верхностях трения на триботехнические свойства со-пряжения / Л.Б. Леонтьев, Н.П. Шапкин, А.Л. Леонтьев, А.Г. Токликишвили. Металлообра-ботка. 2012. №2. С. 28–30.

13. Теоретичні аспекти структурно-реологічного стану граничних змащувальних шарів в парах тертя / О.О. Мікосянчик, Р.Г. Мнацаканов, А.М. Хімко та ін. К.:Проблеми трибології. 2018. Т. 89. С. 132-134.

14. Анализ функционирования трибосистемы «шейка ко-ленчатого вала – вкладыш подшипника – смазка» су-довых среднеоборотных дизелів / Л.Б. Леонтьев, А.В. Надежкин, В.Н. Макаров, А.Г. Токликишвили. Двигателестроение. 2013. №2 (252). С. 41–47.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-15