Managemental influence as a key component of effective management in the conditions of socio-economic transformations
DOI:
https://doi.org/10.33216/1998-7927-2024-286-6-33-44Keywords:
managerial influence, administration, management, socio-economic transformations, organizational efficiency, tools for influenceAbstract
For ensuring the effective management of organizations in the context of modern socio-economic transformations and crisis phenomena, it is of paramount importance to understand the mechanisms of managerial influence that are fundamental for organizational adaptation, resilience, and competitiveness. The aim of the article is to analyze contemporary scientific approaches to interpreting the concept of “managerial influence”, to delineate its principal characteristics, and to conduct a comparative analysis with the concepts of “administration” and “management”.
In order to achieve this aim, the authors conducted a comprehensive analysis of the literature, including works by both domestic and international scholars. This approach allowed for the identification of various interpretations of managerial influence as a purposeful process of interaction between the management subject and the object, executed through a wide spectrum of methods, techniques, and instruments. The article demonstrates that the current systematization of the concepts “administration”, “management”, and “managerial influence” is insufficient thereby creating prerequisites for further improvement of the managerial decision-making toolkit.
The study elucidates the main characteristics of managerial influence and demonstrates its role in enhancing organizational efficiency and adaptability. It proposes generalized authorial definitions and characteristics for the concepts of “administration”, “management”, and “managerial influence”. The research findings underscore the importance of developing and implementing a toolkit aimed at enhancing managerial influence to achieve sustainability, adaptation, and the successful functioning of organizations in a dynamic environment.
The obtained results indicate the necessity of devising an integrated methodology for assessing and augmenting managerial influence, which would facilitate a more effective adaptation of organizations to uncertainty and rapidly changing external conditions. The relevance of the study lies in its potential to introduce innovative approaches into both scientific research and managerial practice, thereby contributing to the enhancement of organizational capacity and the competitive positioning of economic entities.
References
1. Колпаков В. К. Адміністративне право України: підручник / В. К. Колпаков, О. В. Кузьменко. К. : Юрінком Інтер, 2003. 544 с.
2. Костенко О.М. Проектування інформаційно-аналітичної системи забезпечення управлінського впливу / О. М. Костенко // Облік і фінанси. 2012, № 4. С. 102-106. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Oif_apk_2012_4_21 (дата звернення 13.10.2024).
3. Базелюк В.Г., Кубіцький С.О., Михайліченко М.В., Михнюк С.В. Техніка управлінської діяльності : навчальний посібник. К.: Міленіум, 2022. 424 с. URL: https://dglib.nubip.edu.ua/handle/123456789/9469 (дата звернення 05.10.2024)
4. Скібіцька Л. І. Лідерство та стиль роботи менеджера: Навчальний посібник. К.: Центр учбової літератури, 2009. 192 с.
5. Основи менеджменту: Конспект лекцій [Електронний ресурс] : навч. посіб. для студентів спеціальності 073 «Менеджмент» освітньо-професійної програми «Менеджмент і бізнес-адміністрування» / КПІ ім. Ігоря Сікорського ; укладачі: Т.В. Лазоренко, С.О. Пермінова.– Електронні текстові дані (1 файл: 560 КБ). Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського. 2021.166 с. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/41193 (дата звернення 07.10.2024).
6. Основи менеджменту : конспект лекцій для здобувачів вищої освіти ступеня «Молодший бакалавр» спеціальності 073 «Менеджмент» денної форми навчання / уклад. В. М. Стамат, А. С. Полторак. Миколаїв : МНАУ, 2022. 162 с.
7. Кужда Т.І. “Основи менеджменту” для студентів спеціальності 275 “Транспортні технології” : курс лекцій / Т.І. Куджа. Тернопіль : ТНТУ імені І.Пулюя, 2017. 78 с.URL: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/22627 (дата звернення 15.10.2024).
8. Основи менеджменту: підручник для студентів вищих навчальних закладів / кол. авторів; за ред. А.А. Мазаракі. Харків: Фоліо, 2014. 846 с.
9. Кісіль З. Р. Основи управління : посібник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2021. 232 с. ISBN 978-617-511-335-6. URL: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3915 (дата звернення 03.10.2024).
10. Шкільняк М. М, Овсянюк-Бердадіна О. Ф., Крисько Ж. Л., Демків І. О. Менеджмент: підручник. Тернопіль: ЗУНУ, 2022 р. 258 с. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/46199 (дата звернення 02.10.2024).
11. Менеджмент організації : навч. посібник / О.О. Гуторова. Х.: Харк. нац. аграр. ун-т. Х.: ХНАУ, 2017. 267 с.
12. Івченко Є.А., Снопенко М.Г. Сутність та значення управлінського впливу в умовах соціально-економічних трансформацій // Тези доповідей XІ Міжнародної науково-практичної конференції «Пріоритети розвитку фінансів, менеджменту та маркетингу: традиції, моделі, перспективи» 28 травня 2024 р. К.: вид-во СНУ ім. В. Даля, 2024. 424 с. С. 297-299.
13. Стахів О. Г., Явнюк О. І., Волощук В. В. Основи менеджменту: Навчальний посібник. / За наук. ред. док. екон. наук, проф. М. Г. Бойко. – Івано-Франківськ, «ЛілеяНВ», 2015. 336 с.
14. Менеджмент і адміністрування: в 2 ч. Ч. ІІ. Менеджмент: навч. посіб. / [О. В. Баєва, Н. І. Новальська, Л. О. Згалат-Лозинська]; за ред. О. В. Баєвої, Н. І. Новальської. К.: ДП “Вид. дім “Персонал”, 2017. 326 с. Бібліогр.: С. 311–325. ISBN 978-6117-02-0156-0.
15. Менеджмент у питаннях та відповідях: навчальний посібник / А. А. Вдовічен, О. Г. Вдовічена, В. А. Чичун та ін. Чернівці: ЧТЕІ ДТЕУ, 2023. 172 с. URL: http://rps.chtei-knteu.cv.ua:8585/jspui/handle/123456789/1402 (дата звернення 23.10.2024).