Розвиток критичного мислення майбутніх соціальних працівників в умовах педагогічного університету

Автор(и)

  • Сергій Володимирович Коношенко ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» (м. Дніпро, Україна) https://orcid.org/0000-0001-7727-2897
  • Наталія Анатоліївна Коношенко ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» (м. Дніпро, Україна) https://orcid.org/0000-0002-7637-8523
  • Інна Василівна Трубник ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» https://orcid.org/0000-0001-6076-430X

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310/2025-111-1-72-80

Ключові слова:

соціальний працівник, педагогічний університет, критичне мислення, розвиток, прийом, метод

Анотація

У статті доводиться, що проблема розвитку критичного мислення майбутніх соціальних працівників в умовах педагогічного університету залишається недостатньо вивченою, а сформовані навички критичного мислення у фахівців соціальної сфери забезпечать ухвалення ними найбільш оптимальних рішень і забезпечить виконання усіх передбачених функцій цієї професії. Визначено критичне мислення як логічне (правильне), рефлексивне мислення, орієнтоване на розумний розгляд різноманітних підходів до ухвалення обґрунтованого, аргументованого, зваженого рішення відносно якого-небудь судження, певної проблеми, що включає оцінку самого процесу мислення. Розглянуто таксономію Б. Блума як один із дієвих інструментів діагностики та розвитку критичного мислення. Виділено готовність до планування, гнучкість, наполегливість, готовність виправляти свої помилки, усвідомлення, пошук компромісних рішень як ключові характеристики сформованості критичного мислення в особистості. Обґрунтовано доцільність застосування при розвитку критичного мислення у студентів педагогічного університету таких форм і прийомів як застосування комплексних тренінгів, стратегій критичного мислення і симуляції; формування візуального мислення; формування індуктивного мислення, уміння сумніватися в твердженнях і гіпотезах; використання покрокових стратегій рішення проблем у рамках дебатів; вивчення міждисплинарних предметів за допомогою критичного мислення; написання критичного аналізу тексту та ін.

Біографії авторів

Сергій Володимирович Коношенко, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» (м. Дніпро, Україна)

Коношенко Сергій Володимирович – доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної роботи ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» (м. Дніпро, Україна). E-mail: konoshenko.sergey777@gmail.com

Наталія Анатоліївна Коношенко, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» (м. Дніпро, Україна)

Коношенко Наталія Анатоліївна – кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри дошкільної освіти ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» (м. Дніпро, Україна). E-mail: konoshenko.natalia77@gmail.com

Інна Василівна Трубник, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»

Трубник Інна Василівна – кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри соціальної роботи ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» (м. Дніпро, Україна). E-mail: innatrubnik@gmail.com

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26