АКТИВІЗАЦІЯ КОГНІТИВНИХ ФУНКЦІЙ ЛЮДЕЙ ПОХИЛОГО ВІКУ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310-2021-100-1-219-234Ключові слова:
похилий вік, когнітивні функції, іноземна мова, граматичні навички, активізаціяАнотація
Пізнавальна діяльність людей похилого віку має свої характерні відмінності, тому під час навчання іноземної мови необхідно передбачати вибір методів, прийомів та засобів навчання з урахуванням особливостей даної вікової групи учнів і створювати спеціальні комплекси вправ для навчання різним аспектам мови та видам мовленнєвої діяльності. Результати аналізу літератури з даної проблеми показують, що методичний аспект навчання англійської мови людей похилого віку на сьогодні залишається маловивченим. Розгляд цього питання є актуальним для методики викладання іноземної мови, зокрема, для розвитку мовної андрагогіки як розділу методики навчання іноземним мовам дорослих учнів.
Мета – проаналізувати вікові особливості пізнавальної діяльності учнів похилого віку та розробити вправи по формуванню граматичних навичок при навчанні англійської мови з урахуванням рівня функціонування когнітивних процесів даної вікової групи. Встановлено, що з віком у головному мозку відбувається ряд закономірних змін, які припускають зниження деяких когнітивних функцій, а саме, сприйняття, уваги, пам'яті, абстрактно-логічного мислення. Визначено психологічне підґрунтя розробки вправ щодо формування граматичних навичок в процесі навчання англійської мови людей похилого віку, запропоновано використовувати спеціально розроблені вправи, які передбачають активізацію когнітивних функцій учнів. Учні виконують мовні й умовно-комунікативні вправи. Мовні вправи спрямовані на підтримку й розвиток концентрації уваги, обсягу уваги, обсягу оперативної пам'яті, процесу диференціації, узагальнення та абстрагування. Умовно-комунікативні вправи спрямовані на збільшення обсягу оперативної пам'яті, розвиток розподілу уваги, концентрації уваги, процесу класифікації.
Виконання певної кількості вправ на використання нової іншомовної граматичної структури на основі активізації пізнавальних функцій призводить до легкості в здійсненні розумових дій та ефективному формуванню необхідних граматичних навичок. На прикладі формування граматичних навичок застосування модального дієслова can у статті представлено фрагмент практичного заняття з англійської мови із використанням запропонованих вправ.