ЗАДАЧІ-«ПАСТКИ» ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ КОМПЛЕКСНИХ ЗНАНЬ З ФІЗИКИ ТА ЗДАТНОСТІ КУЛЬТУРНОГО САМОВИРАЗУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310-2021-101-2_2-79-89

Ключові слова:

самовираз, індивідуальність, розумова активність, логічність, усвідомленість, фізична задача, компетентність

Анотація

У статті запропоновано приклади фізичних задач-«пасток», що дають можливість учителю формувати здатність самовиразу особистості засобами фізики як природничої дисципліни. Власна позиція та вміння її аргументації, створює власне «Я» особистості у ставленні до суспільства, розкриває її індивідуальність. Наведені приклади орієнтовані на роботу зі здобувачами закладів загальної середньої освіти, що мають високий рівень навчальних досягнень. Показано можливість організації комплексної перевірки знань з фізики на основі обмеженої кількості завдань та можливості визначення рівня свідомого засвоєння знань, а також готовності їх використовувати у стандартних та нестандартних ситуаціях. Задачі-«пастки» орієнтовані на активізацію логічного мислення особистості та передбачення варіативності можливих шляхів вирішення, а, відповідно, на отримання різних відповідей залежно від урахування тих чи інших факторів перебігу фізичного явища. Задачі-«пастки», на відміну від звичайних задач, найбільше підходять до організації комплексної перевірки та контролю знань здібних учнів: передбачають отримання помилкового результату за умови спроб шаблонного виконання завдання, що підкорене у переважній більшості алгоритму. Комплексне використання знань з фізики при вирішенні задач зазначеного типу забезпечує свідоме та глибинне їх засвоєння, забезпечує формування стійких навичок традиційного та нестандартного застосування, розвиває критичність думки, вміння аналізу, синтезу та послідовного формулювання й аргументації власної думки особистості щодо розглядуваного питання. Варіативність наявних підходів до вирішення цих та інших завдань аналогічного характеру формує здатність різнобічного розгляду проблеми та узагальнення отриманих результатів з метою висловлення остаточної відповіді або відповідей.

Біографії авторів

Віталій Масич, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

Масич Віталій Васильович – доктор педагогічних наук, завідувач кафедри фізики, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди (м. Харків, Україна). Е-mail: masych@hnpu.edu.ua

Юлія Лимарєва, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»

Лимарєва Юлія Миколаївна – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фізики ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» (м. Слов’янськ, Україна). E-mail: ulialymareva23@gmail.com

Валерій Білих, Донецький національний медичний університет

Білих Валерій Георгійович – кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри медичної фізики та інформаційних технологій № 1, Донецький національний медичний університет (м. Краматорськ, Україна). Е-mail: valeriybelykh@gmail.com

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-22