ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ОПЕРАЦІЙНИХ УМІНЬ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ В НАУКОВИХ ЛІЦЕЯХ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2022-104-2-173-186Ключові слова:
операційні вміння, інтелект, когнітивний розвиток, операційна концепція Ж. Піаже, дослідницькі вміння, науковий ліцейАнотація
ORCID 0000-0002-3853-3668
У статті обґрунтовано теоретико-методичні засади формування операційних дослідницьких умінь учнів, які навчаються в наукових ліцеях. Визначено, що теоретичні основи формування операційних умінь, навичок і здібностей учнів наукових ліцеїв базуються на теорії когнітивного розвитку, запропонованій Ж. Піаже, виходячи з того, що когнітивний розвиток – це прогресивна організація розумових процесів, яка відбувається в результаті впливу біологічного становлення та навколишнього середовища. Акцентовано на існуванні оперативного та фігурального інтелекту, які разом позитивно впливають на формування операційних умінь ліцеїстів у процесі навчальної й дослідницької роботи. Також на основі класифікації Ж. Піаже проаналізовано процес формування операційних умінь учнів на різних вікових стадіях пізнавального розвитку (сенсомоторна, доопераційна, власне операційна, формально операційна). Констатовано, що зазначені вміння є однією із базових складових дослідницьких умінь школярів під час здобуття середньої спеціалізованої освіти наукового спрямування. Розглянуто різні підходи вітчизняних та зарубіжних дослідників до формулювання визначення операційних дослідницьких умінь учнів наукових ліцеїв та запропоновано їх авторське визначення.