ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ЯК СКЛАДОВОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2023-106-2-127-136Ключові слова:
інклюзивна освіта, інклюзивна компетентність, формування інклюзивної компетентності, майбутні педагоги, інклюзивне освітнє середовищеАнотація
У статті обґрунтовується сутність поняття інклюзивної компетентності як основної складової професійної компетентності майбутніх педагогів; характеризуються особливості її формування з метою впровадження і розвитку інклюзивної освіти у вітчизняний простір. Вказується на залежності успішності адаптації особистості в освітньому середовищі і в суспільстві загалом від сформованості інклюзивної компетентності. Наголошується на включенні до цілісної структури компетентності педагога сукупності загальних, базових, спеціальних та особистісних компетентностей. Виділяються принципи, на основі яких здійснюється формування інклюзивної компетентності (цілісне становлення майбутнього педагога, педагогічна комунікативність, перехід здобувача вищої освіти до суб’єкт-суб’єктних стосунків; мотивоване освоєння навичок успішної комунікації, активна взаємодія усіх суб’єктів освітньої діяльності, комплексний підхід, опора на позитивне, стимулювання розвитку особистісних якостей педагогів тощо). Визначаються стратегічні дії у діяльності майбутніх педагогів, основні критерії (мотиваційний, когнітивний, рефлексивний, операційний), на основі яких виділяються рівні сформованості певних властивостей педагога (від нульового і до високого). У зв’язку із впровадженням в освітній процес дистанційного навчання особлива увага акцентується на внесенні до складу операційного критерію інформаційної компетентності.