КУЛЬТУРНО-ДУХОВНІ ЦІННОСТІ ВИХОВАННЯ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА: МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2023-107-3-103-113Ключові слова:
культурно-духовні цінності, виховання, майбутній педагог, ціннісно-смислові орієнтири, педагогічна освітаАнотація
В статті розкривається проблема формування майбутніх педагогів з позицій аксіологічного та гуманістичного підходів, які визначають виховання дієвим засобом відродження національної культури, сприяння соціалізації, самоорганізації та особистої відповідальності; закладають основи для майбутніх педагогів бути гарантами громадянського миру, відновлення моральності, соціального захисту та охорони дитинства, демонструвати шлях до відкритого, демократичного суспільства.
Визначено напрями вдосконалення вищої педагогічної освіти в контексті культурно-духовних цінностей виховання, серед яких – виховання педагога-гуманіста, професіонала, дослідника, громадянина, здатного до ефективного вирішення завдань навчання та виховання учнів у всіх ланках освітньої системи.
На основі міждисциплінарного підходу визначено виховні функції педагогічної освіти та підвищення статусу виховання, що передбачає: освоєння цінностей моральної, громадянської, духовної культури суспільства, людства, вироблення власного ставлення до них; розвиток ціннісно-смислового ставлення до професії педагога та актуалізація потреби створити себе як педагога й як особистість; освоєння педагогічних цінностей, ідей як частини гуманітарної культури, загальнолюдських цінностей та формування педагогічного світогляду; формування громадянських позицій особистості, досвіду захисту своїх прав та дотримання законів демократичного суспільства; розвиток інтелектуально-особистісного потенціалу студентів, їх здібностей та інтересів; розвиток духовно-моральної свободи особистості, здатності будувати власне життя за законами гуманності.
У висновку підкреслюється, що культурно-духовні цінності педагога, які виступають механізмами виховання, визначають гуманістичну позицію по відношенню до дітей, позитивне ставлення до педагогічної діяльності, потребу в особистісній та професійній самореалізації, духовно-моральні потреби (пошук сенсу життя, милосердя, здатність допомагати людям), здатність працювати в діалогових формах.