МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ДУХОВНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-108-1-293-313

Ключові слова:

духовність, методологія дослідження, релігія, Бог, загальне благо, свідомість, інтелект,, колективний інтелект, підсвідомість, чуттєве пізнання, еволюція, редукціонізм, цілісність, фізичні основи, інформаційний підхід, ієрархія контекстів

Анотація

В статті розглядається поняття духовності, яке залишається актуальним, попри прогрес технологій, зокрема інформаційних. Вивченню цього поняття може сприяти поява низки нових пізнавальних засобів у науці, зокрема, кібернетики, теорії систем, теорії комунікацій, синергетики і навіть теорії інформації у її класичних і семантичних концепціях. Виділяються кілька напрямів (і відповідних методів) у дослідженні духовності, пов'язаних, зокрема, з поступовим переходом у розумінні духовності від віри в Бога до примату «всесвітньої Свідомості», до раціональної свідомості, до інтелекту; із утвердженням інтелекту як властивості всього людства чи певної групи людей; з редукціонізмом, прагненням уявити феномени свідомості й духовності як щаблі еволюції мозку людини, біологічних і хімічних основ поведінки, які є й у примітивних видів, навіть вивести їх із властивостей елементарних частинок і закономірностей мікросвіту, тобто формування фізичного фундаменту духовності. Специфічною проблемою у цьому виступає узагальнення результатів вивчення духовності методами різних наук та формування загального її розуміння. Доводиться, що прагнення до редукції, формалізації, наукової строгості та однозначності в перерахованих напрямах не призводить до розкриття поняття духовності: уточнення механізмів її досягнення (аж до молекулярних, комунікаційних, програмних системних моделей) супроводжується втратою інтуїтивно сприйманої сутності духовності. Наголошується на перспективності інформаційного підходу у дослідженні духовності з урахуванням її нематеріальної природи.

Об'єктивні проблеми формування узагальнення результатів у дослідженні духовності знаходять пояснення у межах концепції ієрархії контекстів, представленої Г. Бейтсоном. Виходячи з неї, відносини між повідомленням та його контекстом мають не логічну, а комунікативну природу. Звідси сутність духовності може бути розкрито шляхом редукції.

Біографії авторів

Микола Чурсін, Національний університет «Одеська політехніка»

Чурсін Микола Миколайович – доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри інформаційної діяльності та медіа-комунікацій Національного університету «Одеська політехніка» (м. Одеса, Україна). E-mail: chursin2n@i.ua

 

Галина Шевченко, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля

Шевченко Галина Павлівна – дійсний член НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля (м. Київ, Україна). E-mail: shevchencko.gala@gmail.com

 

Тетяна Антоненко, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля

Антоненко Тетяна Леонардівна – доктор психологічних наук, професор, професор кафедри педагогіки Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля (м. Київ, Україна). E-mail: tl.antonenko4@gmail.com

 

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-27