КАТЕГОРІЇ КУЛЬТУРИ І КУЛЬТУРНОГО КОДУ: ВИХОВНІ АСПЕКТИ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ В СУЧАСНИХ УМОВАХ (НА ПРИКЛАДІ МУЗИЧНИХ ДИСЦИПЛІН)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-109-2-15-24

Ключові слова:

культура, культурний код, методологія, навчальний процес, музична діяльність, педагогічна діяльність, освіта, професійна підготовка

Анотація

Обґрунтовується світоглядне і методологічне значення категорії культури в процесі професійної підготовки музикантів і викладачів музики як стрижневе поняття освіти. Розрізнення змістовного спрямування професійної підготовки та освіти, за всієї їх спорідненості та часткового збігу, дозволяє виокремлювати саме світоглядні компоненти формування громадянської свідомості особистості з виокремленням національної складової, що стає методологічною частиною навчального процесу професійної підготовки студентів закладів вищої освіти. Логічним інструментом цієї частини пропонується вважати категорію культурного коду, що відіграє синтезуючу роль у формуванні свідомості будь-якої людини, але особливе значення вона має для представників творчих мистецьких професій та педагогів. Тому спеціальне виокремлення та визначення цих категорій видається обов’язковим у змістовному наповненні та смисловому спрямуванні навчальних курсів, насамперед гуманітарного циклу. Культуру пропонується тлумачити на основі досягнень вітчизняної філософсько-культурологічної думки як «спосіб людського життя», спираючись на класичну європейську традицію її розуміння як «покращання» всього, що є результатом діяльності людини. Таким чином, стає також зрозумілою межа між суто людським і не-людським, що в методологічному сенсі є розвиненням і водночас подоланням обмеженості антропологічного підходу в гуманітарних науках. Музика і в цілому музична діяльність надає можливість показати людину як концентрацію культури, а культурний код як спосіб ставлення до суто людських якостей, насамперед свободи. Таким чином зміст навчальних дисциплін набуває виховного значення в культурному сенсі як протистояння і протидія поза-культурному, тобто не-людському (природному, варварському, тваринному тощо). Світоглядне значення вирішення такої проблеми додатково актуалізовано сучасним воєнним станом в умовах російської агресії проти України.

Біографії авторів

Світлана Борисова, Київська муніципальна академія ім. Р. М. Глієра

Борисова Світлана Володимирівна – кандидатка педагогічних наук, доцентка, декан факультету виконавського мистецтва та музикознавства
Київської муніципальної академії ім. Р. М. Глієра (м. Київ, Україна).
E-mail: sbbbor89@gmail.com

 

Олександр Литвинов, Київська муніципальна академія ім. Р. М. Глієра

Литвинов Олександр Миколайович – доктор юридичних наук, професор, професор кафедри гуманітарних та музично-інноваційних дисциплін
Київської муніципальної академії ім. Р.М. Глієра (м. Київ, Україна).
E-mail: llittvvnn@gmail.com

 

 

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-18