РОЗВИТОК ЦІЛЬОВОЇ СПРЯМОВАНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ: РЕСУРСИ ІГРОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-109-2-68-76Ключові слова:
цільова спрямованість, дошкільний віковий період, дитина з особливими освітніми потребами, ігрова діяльністьАнотація
Стаття присвячена висвітленню результатів психологічного дискурсу, котрий мав на меті окреслити впливовість ігрової діяльності дітей дошкільного віку на динаміку процесу розвитку їхньої цільової спрямованості. Акцентовано увагу, з одного боку, на психологічний зміст гри дітей у віковий період дошкілля, а з іншого – на своєрідність феномену «цільова спрямованість», його аналізу в ракурсі особистості дитини, котра має особливі освітні потреби. Доведено, що цільова спрямованість як психологічне явище доцільно вивчати з огляду на характерні риси, причому за контентністю «психологічно-індивідуального» та «діяльнісного», оскільки саме такий контент визнано психологами найбільш конструктивним. Означеним обґрунтовано, зокрема, доцільність розглядати розвиток цільової спрямованості дитини з особливими освітніми потребами в якості параметра її успішної адаптації в умовах інклюзивного середовища; психологічний супровід такого процесу формує відповідну її позицію, де важливими постають партнерські відносини із сім’єю категоріальної дитини. Констатовано сенситивність у цьому відношенні раннього віку дитини, оскільки у цей життєвий період відбуваються, зокрема, інтенсивність ігрової діяльності, висока пізнавальна активність та зацікавлене ставлення до незнайомих дорослих; у віковий період до трьох років уже спостерігаються контури демонстрації дитиною індивідуальності та автономності. В результаті аналізу певних практико-орієнтивних аспектів ігрової діяльності дітей із затримкою психологічного розвитку підтверджено ефективність сюжетно-рольових ігор у розвитку цільової спрямованості дитини з особливими освітніми потребами.