ФОРМУВАННЯ ЕТИКО-ПРАВОВОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-109-2-221-234

Ключові слова:

професійна підготовка, майбутній психолог, етико-правова культура, мораль, етика, право, етичний кодекс психолога

Анотація

У статті розкриваються теоретичні аспекти формування етико-правової культури майбутніх психологів. Зазначено, що сучасний період розвитку суспільства характеризується наростанням соціальної напруги, значним загостренням соціально-економічних протиріч, що призводить до зіткнення різних систем моральних цінностей, моральних оцінок здійснення протиправних вчинків, що зумовлює психолого-педагогічні проблеми, що виникають у системі освіти та виховання та актуалізують пошук шляхів підвищення ефективності духовного, етичного та правового виховання підростаючого покоління, забезпечення їх психічного благополуччя на основі традицій вітчизняної та зарубіжної теорії і практики. На основі інтеграції права, етики та моралі визначено етико-правову культуру майбутніх психологів як інтегровану якість особистості, що характеризується сформованою системою етико-правових та професійних знань, розвиненою морально-правовою свідомістю та орієнтацією на цінність моралі й права у професійній діяльності, дотримання професійної етики, що проявляються у таких якостях психолога як емпатія, толерантність, активність та прагнення до професійного саморозвитку на основі морально-правових установок на основі саморефлексії правомірності етико-правової поведінки у психологічній взаємодії у професійній діяльності. Робиться висновок, що етико-правова культура майбутнього психолога є системним утворенням, кожен компонент якого взаємопов'язаний з іншими і водночас є самостійною характеристикою, що виконує свої функції. Критеріями етико-правової культури майбутнього психолога виступають: знання правових, моральних та сутнісних особливостей діяльності майбутнього психолога; усвідомлення співвідношення своїх можливостей та професійних вимог до психолога, його моральних установок; ціннісно-смислове усвідомлення змісту професійної діяльності психолога та його особистісне прийняття морального вибору; здійснення особистісної саморегуляції згідно з ціннісно-смисловим змістом професійної діяльності майбутнього психолога та етичного кодексу психолога.

Біографія автора

Василь Юрченко, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»

Юрченко Василь Васильович – аспірант першого року навчання кафедри теорії і практики технологічної та професійної освіти ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» (м. Дніпро, Україна). E-mail: notar4340@gmail.com

 

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-29