Інклюзивна культура здобувачів педагогічної освіти як показник їхньої професійної культури

Автор(и)

  • Світлана Станіславівна Рашидова ДНПБ України імені В. О. Сухомлинського (м. Київ, Україна) https://orcid.org/0000-0002-2573-4276

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-110-3-116-127

Ключові слова:

інклюзія, інклюзивна освіта, інклюзивне освітнє середовище, інклюзивна культура, формування інклюзивної культури, здобувачі педагогічної освіти, майбутні педагоги

Анотація

У статті розкривається проблема формування інклюзивної культури у майбутніх педагогів як показника їхньої професійної культури; наголошується на актуальності формування інклюзивної культури у всіх учасників освітнього процесу і суспільства загалом, що визначає новий вектор його подальшого розвитку – рівноправне включення людей з обмеженими можливостями здоров'я в соціум.
Зазначено, що інклюзивна культура виражається в гуманному, толерантному, бережливому ставленні людей один до одного; будується на ідеях цінності кожної особистості, співпраці на основах партнерства; розуміється на створенні умов для розвитку усіх учасників освітнього процесу; спирається на інклюзивні цінності, які, в свою чергу, стають основою для інклюзивної освіти.
Автором розкриваються завдання формування інклюзивної культури здобувачів педагогічної освіти: формування мотивів інклюзивної діяльності, спрямованих на осмислення особливостей роботи з дітьми з особливими потребами та їх батьками; оволодіння сукупністю спеціальних знань, умінь, навичок та компетенцій, необхідних для успішної роботи з дітьми та їх батьками в умовах інклюзивної освіти; готовність до самоконтролю та самооцінки в процесі інклюзивної діяльності. Констатується, що формування інклюзивної культури в освітньому середовищі педагогічних закладів вищої освіти має бути спеціально організованим безперервним процесом, який побудовано на дотриманні певних інклюзивних цінностей: визнанні цінності різноманітності людей; відкритості освітньої організації для всіх учасників освітнього процесу; пріоритетності принципу рівноправності; цінності співробітництва та педагогічної підтримки в освітньому процесі.
У висновку підкреслюється, що цілеспрямоване формування інклюзивної культури в освітньому середовищі освітніх закладів, які готують педагогів, учителів, є важливою умовою як успішності включення здобувачів освіти з особливими освітніми потребами та обмеженими можливостями здоров'я в освітній процес, так і умовою для формування інклюзивної культури у майбутніх педагогів.

Біографія автора

Світлана Станіславівна Рашидова, ДНПБ України імені В. О. Сухомлинського (м. Київ, Україна)

Рашидова Світлана Станіславівна – кандидат педагогічних наук, доцент, старший науковий співробітник відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти ДНПБ України імені В. О. Сухомлинського (м. Київ, Україна). E-mail: svetlana101068@gmail.com

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-29