Social investment as a component of the ‘financing’ category

Authors

  • I.M. Nizhnikov Volodymyr Dahl East Ukrainian National University, Kyiv city
  • S.O. Bulatnikov Volodymyr Dahl East Ukrainian National University, Kyiv city

DOI:

https://doi.org/10.33216/1998-7927-2025-289-3-38-47

Keywords:

social investment, financing, categories, budgeting, lending, sponsorship

Abstract

The above research has allowed us to formulate a definition of the category of finance, in accordance with the four laws of logic, based on economic, linguistic, comparative and logical approaches. This definition will serve as a starting point for a comparative analysis with other stated categories. 

In order to confirm the correctness of the assumption that financing is the main process of financial regulation that contributes to the implementation of social responsibility of business, the article presents the following arguments: 1. Financing is a process based on the provision of financial resources from one entity to another, which contributes to the achievement of the main goal of financial regulation - maintaining the state of equilibrium and, as a result, sustainable development of the object. 2. The purposes and bases of the types of financing are diverse and correspond to any stated parameters of regulation, namely: a compensatory basis for obtaining an economic effect and a gratuitous basis aimed at a social effect. 3. The category of ‘financing’ is capacious and implies the possibility of applying this term not only at the level of state regulation, but also at the regional, local, and community levels. Different views on the interpretation of the term ‘social investment’ and its foreign analogue ‘impact investing’ are considered. It is determined that ‘social investing’ or ‘impact investing’ is an innovative type of financing formed by merging two classical types of charity and investment. 

Based on the information obtained, and also on the basis of the previously proposed definitions of types of financing, social investing is defined as the provision of financial resources by an owner entity to a recipient entity on a repayable basis with a view to obtaining a positive socio-economic effect. It is proved that the category of ‘social investing’ is not included in the already existing proposed groups of types of financing, but forms a new group that combines the ultimate goals of the processes - economic and social effects. Taking into account these adjustments, the article presents a classification of types of financing.

References

1. Бобко Л. О., Мазяр А. В. Проблеми корпоративної соціальної відповідальності в Україні. Ефективна економіка. 2019. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7043.

2. Бондарук Т. Г., Бондарук І. С. Економічна природа організаційно-економічного механізму соціальної відповідальності бізнесу. Науковий вісник Національної академії статистики, обліку та аудиту: зб. наук. пр. 2020. № 1–2. С. 57–64.

3. Євтушенко В. А. Оцінка корпоративної соціальної відповідальності: методи, об’єкти, показники. Вісник НТУ “ХПІ”. 2013. № 46 (1019). С. 53–63.

4. Кусик Н. Л., Ковалевська А. В. Методичний підхід до проведення оцінки ефективності соціально відповідальної діяльності підприємства. Проблеми економіки. 2013. № 3. С. 137–141.

5. Затейщикова О. О. Аналіз підходів до оцінки соціальної відповідальності бізнесу. Вісник соціально-економічних досліджень. 2014. № 2 (53). С. 189–194.

6. Новікова О. Ф., Дейч М. Є., Панькова О. В. та ін. Діагностика стану та перспектив розвитку соціальної відповідальності в Україні (експертні оцінки): монографія. Донецьк, 2012. 296 с.

7. Селіверстова Л. С., Лосовська Н. В. Підходи до формування організаційно-економічного механізму управління соціальною відповідальністю бізнесу. Економіка та держава. 2019. № 7. С. 13–16.

8. Станасюк Н. С., Пасінович І. І., Мурза В. М. Тенденції розвитку корпоративної соціальної відповідальності та методологічні аспекти її оцінювання. Сучасні питання економіки і права: зб. наук. праць. Київ: КиМУ. 2019. Вип. 2 (12). С. 31–43.

9. Kayla O'Neill. 16 CSR Facts You Need To Know. 2020. URL: https://www.globalgiving.org/learn/ listicle/csr-facts-you-need-to-know 2020

10. Stobierski Tim. 15 eye-opening corporate social responsibility statistics, Harvard business school online. 2021. URL: https://online.hbs.edu/ blog/post/corporate-social-responsibility-statistics

11. Nafi Jannatun. Different Types of Corporate Social Responsibility (CSR). 2018. URL: https://www.transparenthands.org/different-types-of-corporate-social-responsibility-csr/

12. Telford Nicola. A List Of Statistics That Demonstrate The Importance Of CSR. 2021. URL: https://viewsforchange.com/list-statistics-demonstrate-importance-csr/

13. Pacific Oaks College publications. Breaking down the 4 types of corporate social responsibility. 2021. URL: https://www.pacificoaks.edu/voices/ business/breaking-down-the-4-types-of-corporate-social-responsibility/

14. Indeed Editorial Team. What Is Social Responsibility? Types and Examples. 2021. URL: https://www.indeed.com/career-advice/career-development/social-responsibility

Downloads

Published

2025-05-13