ЕКОЛОГІЧНА БЕЗПЕКА ЯК СКЛАДНИК КУЛЬТУРИ МИРУ В УКРАЇНЦІВ

Автор(и)

  • Світлана Толочко Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0002-9262-2311
  • Наталія Шевченко Національний університет біоресурсів і природокористування України» https://orcid.org/0000-0002-5982-8086

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310-2022-103-1-247-254

Ключові слова:

здобувач освіти, забруднення довкілля під час війни, екологічна безпека, культура миру

Анотація

Стаття містить результати наукових досліджень щодо особливостей формування навичок екологічної безпеки як складника культури миру в українців у контексті соціальних викликів під час війни в Україні. Проаналізовано стан сформованості екологічної компетентності громадян у контексті воєнних дій та засвідчено достатній теоретичний рівень сформованості екологічної компетентності, але низький ступінь здатності практично застосувати знання щодо парадигми безпекової поведінки та реалізації здоров’язберігаючої компетентності в складних екологічних обставинах. Розглянуто теоретичні та практичні аспекти значущості поняття «культура миру» як взаємної безпеки людства в усьому її різноманітті з глибоким відчуттям ідентичності видів і спорідненості із живою землею та відсутністю потреби в насильстві. Визначено екологічну безпеку як рівень захищеності життєво важливих інтересів людини, суспільства, довкілля та держави від реальних або потенційних загроз, зумовлених антропогенними чи природними чинниками. Проаналізовано Програму дій з питань культури миру Генеральної Асамблеї ООН та визначено вимоги до забезпечення культури миру (повага до життя, припинення насильства, повага до суверенітету й територіальної цілісності, прав і свобод людини, мирне врегулювання конфліктів, потреби розвитку та екології нинішніх і майбутніх поколінь задля сталого розвитку). Схарактеризовано особливості безпекової соціальної взаємодії з іншими людьми, безпекової повсякденної діяльності в контексті формування екологічної культури як складника культури миру під час війни в Україні. Актуалізовано потребу розвивати вміння використовувати здобуті знання у власній здоров’язабезпечуючій діяльності, зокрема і під час відновлення територій, постраждалих внаслідок бойових дій.

Біографії авторів

Світлана Толочко, Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України

Толочко Світлана Вікторівна – доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник лабораторії позашкільної освіти Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України (м. Київ, Україна). E-mail: svitlana-tsv@ukr.net

Наталія Шевченко, Національний університет біоресурсів і природокористування України»

Шевченко Наталія Олександрівна – кандидат історичних наук, викладач вищої категорії циклової комісії соціально-гуманітарних дисциплін ВCП «Ніжинський фаховий коледж Національного університету біоресурсів і природокористування України» (м. Київ, Україна). E-mail: sno13@ukr.net

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-11