ФОРМУВАННЯ НАУКОВО-ДОСЛІДНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ВИЩОЇ ШКОЛИ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310-2021-100-1-175-184

Ключові слова:

викладач вищої школи, науково-дослідницька компетентність, структура науково-дослідницької компетентності, компоненти науково-дослідницької компетентності, педагогічні умови

Анотація

У статті розкриваються теоретичні аспекти проблеми формування науково-дослідницької компетентності майбутніх викладачів вищої школи, що пов'язані з переходом до єдиної європейської системи освіти та оновленням освітнього процесу вищої школи, з орієнтацією на становлення і розвиток особистості компетентного педагога-дослідника, який володіє технологією науково-педагогічної діяльності. Обґрунтовано необхідність розвитку інтелектуальної свідомості майбутнього викладача вищої школи, що визначає стиль наукового мислення, основними показниками якого є системність, динамізм, проблемність, категоріальність, рефлексивність, доказовість, прогностичність, проективність, пошуковість, креативність. Розкрито структуру та зміст науково-дослідницької компетентності майбутніх викладачів вищої школи. Виділено структурні компоненти науково-дослідницької компетентності майбутніх викладачів вищої школи: когнітивний, діагностичний, проективно-конструктивний, технологічний, рефлексивний, комунікативний. Обґрунтовано педагогічні умови формування науково-дослідницької компетентності майбутнього викладача вищої школи: мотиваційно-ціннісні, що створюють потреби і визначають стійку позитивну мотивацію майбутнього викладача вищої школи в опануванні ним дослідними якостями; змістовно-конструктивні, які об'єднують індивідуальні і технологічні можливості науково-педагогічної діяльності та вимоги майбутньої професійної діяльності викладача вищої школи; організаційно-педагогічні, що визначають встановлення і утримання педагогічно доцільних взаємин викладачів і студентів, заснованих на співпраці і взаємному інтересі до дослідження; рефлексивно-коригувальні, що сприяють аналізу, обліку та корекції процесу і результату формування науково-дослідної компетентності у майбутніх викладачів вищої школи.

Біографії авторів

Марина Роганова, Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради

Роганова Марина Вікторівна – завідувачка кафедри теорії та методики дошкільної освіти Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради (м. Харків, Україна). E-mail: marinavik@ukr.net

Оксана Чайка, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine

Чайка Оксана Ігорівна – доцент кафедри романо-германських мов і перекладу Національного університету біоресурсів і природокористування України (НУБіП України) (м. Київ, Україна). Е-mail oxana.chaika@yahoo.es

Світлана Рашидова, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля

Рашидова Світлана Станіславівна – кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля (м. Сєвєродонецьк, Україна). E-mail: svetlana101068@gmail.com

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-29