ФОРМУВАННЯ НАУКОВО-ДОСЛІДНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ВИЩОЇ ШКОЛИ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310-2021-100-1-175-184Ключові слова:
викладач вищої школи, науково-дослідницька компетентність, структура науково-дослідницької компетентності, компоненти науково-дослідницької компетентності, педагогічні умовиАнотація
У статті розкриваються теоретичні аспекти проблеми формування науково-дослідницької компетентності майбутніх викладачів вищої школи, що пов'язані з переходом до єдиної європейської системи освіти та оновленням освітнього процесу вищої школи, з орієнтацією на становлення і розвиток особистості компетентного педагога-дослідника, який володіє технологією науково-педагогічної діяльності. Обґрунтовано необхідність розвитку інтелектуальної свідомості майбутнього викладача вищої школи, що визначає стиль наукового мислення, основними показниками якого є системність, динамізм, проблемність, категоріальність, рефлексивність, доказовість, прогностичність, проективність, пошуковість, креативність. Розкрито структуру та зміст науково-дослідницької компетентності майбутніх викладачів вищої школи. Виділено структурні компоненти науково-дослідницької компетентності майбутніх викладачів вищої школи: когнітивний, діагностичний, проективно-конструктивний, технологічний, рефлексивний, комунікативний. Обґрунтовано педагогічні умови формування науково-дослідницької компетентності майбутнього викладача вищої школи: мотиваційно-ціннісні, що створюють потреби і визначають стійку позитивну мотивацію майбутнього викладача вищої школи в опануванні ним дослідними якостями; змістовно-конструктивні, які об'єднують індивідуальні і технологічні можливості науково-педагогічної діяльності та вимоги майбутньої професійної діяльності викладача вищої школи; організаційно-педагогічні, що визначають встановлення і утримання педагогічно доцільних взаємин викладачів і студентів, заснованих на співпраці і взаємному інтересі до дослідження; рефлексивно-коригувальні, що сприяють аналізу, обліку та корекції процесу і результату формування науково-дослідної компетентності у майбутніх викладачів вищої школи.