ВІДОБРАЖЕННЯ «УМІНЬ ДЛЯ ХХІ СТОЛІТТЯ» У ДЕРЖАВНОМУ СТАНДАРТІ СПЕЦІАЛІЗОВАНОЇ ОСВІТИ НАУКОВОГО СПРЯМУВАННЯ

Автор(и)

  • Петро Тадеєв Інститут обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0002-2885-6674

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310/2022-104-2-148-172

Ключові слова:

вміння ХХІ століття, проєкт «Оцінювання та навчання вмінь ХХІ століття», проєкт «Партнерство для вмінь ХХІ століття», Державний стандарт базової середньої школи, Державний стандарт початкової освіти, Стандарт спеціалізованої освіти наукового спрямування

Анотація

У статті детально схарактеризовано різні підходи до формування вмінь, необхідних школярам для успішної діяльності в ХХІ столітті. Описано низку проєктів і програм, в яких детально представлено перелік таких умінь та їх зміст. Проведено порівняльний аналіз проєкту «Оцінювання та навчання вмінь ХХІ століття» (Assessmentand Teaching of Twenty First Century Skills) з проєктом «Партнерство для вмінь ХХІ століття (The 21st Century Skills Partnership») та окреслено їх спільні риси та суттєві відмінності.

Детально схарактеризовано нині діючі державні стандарти базової середньої школи та початкової освіти з точки зору наявних у них ключових компетентностей та наскрізних умінь, якими мають володіти випускники шкіл. Встановлено, що «вміння ХХІ століття», що представлені в проєкті АТС 21S, лише частково знайшли своє відображення в даних стандартах.

Досліджено, що «вміння ХХІ століття» з проєкту АТС 21S більш повно відображені в Стандарті спеціалізованої освіти наукового спрямування, який нещодавно був прийнятий. Виходячи з припущення, що Стандарт спеціалізованої освіти наукового спрямування можна реалізувати у вигляді комплексу дослідницьких умінь (технічних, організаційних, операційних, практичних та комунікативних), знайдено зв'язок між цими вміннями, та дослідницькими компетентностями з однієї сторони, а з іншої сторони підтверджено той факт, що значна кількість «вмінь ХХІ століття» з проєкту АТС 21S співпадає з комплексом виокремлених дослідницьких умінь.

Біографія автора

Петро Тадеєв, Інститут обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України

Тадеєв Петро Олександрович – доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник відділу інноваційних технологій в освіті обдарованих Інституту обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України (м. Київ, Україна). E-mail: ptadeyev@gmail.com

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-13