ТРЕНІНГОВА РОБОТА У СОЦІАЛЬНІЙ СФЕРІ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2023-105-1-81-89Ключові слова:
тренінг, тренінгові групи, психологічний вплив, соціально-психологічний тренінг, тренінг особистісного зростанняАнотація
У статті проаналізовано тренінгову роботу у соціальній сфері, висвітлено погляди сучасних вчених щодо ефективності проведення тренінгів як для окремих категорій громадян, так і для територіальних громад. Актуалізовано напрями застосування тренінгових технологій для різних категорій отримувачів соціальних послуг, яких об’єднує спільна мета задля засвоєння специфічних (актуальних) знань: вихід зі складної життєвої ситуації, адаптація до динамічних змін у суспільстві, акцентуація на потребі розвитку особистості. Розглянуто ефективність використання тренінгових технологій у навчальній діяльності дорослих, які можна охарактеризувати за допомогою функцій, що безпосередньо виконують тренінги: навчання, розвиток, мотивація, комунікація, релаксація тощо. Наводяться складові частини навчальної діяльності з використанням тренінгових технологій, а саме: підготовка до проведення тренінгу; тренінгова діяльність, тобто навчання; самовдосконалення. Окреслено певні характеристики освітньої діяльності дорослих, які треба брати до уваги під час організації тренінгової роботи. Чітке визначення статусу та установлених обов’язків організаторів навчання. Індивідуально-психологічні та вікові особливості дорослих індивідів, а також знання, якими оперують учасники. Дорослі індивіди більш відповідальні та мають значно більше обов’язків, пов’язаних із соціальним статусом. Можливість вільно висловлювати власні думки, брати активну участь у групових обговорення, іграх, отримувати зворотній зв’язок, здійснювати рефлексію тощо. Подано низку перешкод, які можуть заважати ефективному навчанню дорослих з урахуванням психологічних і педагогічних явищ: вплив традиційних методів навчання, дискомфорт під час навчання, низький рівень домагань та відсутність мотивації, відсутність інформаційної бази щодо ефективного навчання.