ПРОФЕСІЙНА РЕФЛЕКСІЯ ВИКЛАДАЧА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК УМОВА ЙОГО ПЕДАГОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

  • Марина Роганова Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0003-3616-2282
  • Світлана Рашидова Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля https://orcid.org/0000-0002-2573-4276
  • Максим Роганов Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-6488-8692

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310/2023-105-1-141-151

Ключові слова:

рефлексія, професійна рефлексія, викладач закладу вищої освіти, суб’єкт-суб’єктна взаємодія, професійна рефлексивна культура

Анотація

У статті розкривається проблема формування професійної рефлексії викладача ЗВО, яку представлено як спрямованість рефлексивного мислення на об’єкти професійно-педагогічної діяльності, особисті професійні якості. Зазначено, що професійна рефлексія викладача закладу вищої освіти характеризується усвідомленням власного педагогічного досвіду, виробленням критеріїв, що визначають ефективність і успішність професійної діяльності з погляду на власну суб'єктність та її освітній потенціал задля успішного інтелектуального розвитку особистості студента. Надається змістовна характеристика видам професійної рефлексії викладача закладу вищої освіти: методологічної, методичної, технологічної та особистісної. На основі суб'єкт-суб'єктного підходу визначено основні компоненти професійної рефлексії: рефлексивне середовище, рефлексивна компетентність, компетентність співтворчості, рефлексивно-інноваційний потенціал. Зроблено висновок, що високий рівень професійної рефлексії формує професійно-педагогічну рефлексивну культуру викладача закладу вищої освіти, яка містить систему рефлексивних умінь та навичок, що формуються та розвиваються у процесі цієї діяльності, і які спрямовані на виявлення, оцінку, узагальнення найбільш важливих ознак педагогічного процесу вищої школи з метою досягнення його якісних змін, професійного та особистісного вдосконалення.

Біографії авторів

Марина Роганова, Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради

Роганова Марина Вікторівна – завідувач кафедри теорії та методики дошкільної освіти Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради (м. Харків, Україна). E-mail: marinavik@ukr.net

Світлана Рашидова, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля

Рашидова Світлана Станіславівна – кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля (м. Київ, Україна). E-mail: svetlana101068@gmail.com

Максим Роганов, Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради

Роганов Максим Максимович – кандидат педагогічних наук, викладач кафедри інформатики Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради (м. Харків, Україна). E-mail: maxmar1@ukr.net

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-02