ПРОФЕСІЙНА РЕФЛЕКСІЯ ВИКЛАДАЧА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК УМОВА ЙОГО ПЕДАГОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2023-105-1-141-151Ключові слова:
рефлексія, професійна рефлексія, викладач закладу вищої освіти, суб’єкт-суб’єктна взаємодія, професійна рефлексивна культураАнотація
У статті розкривається проблема формування професійної рефлексії викладача ЗВО, яку представлено як спрямованість рефлексивного мислення на об’єкти професійно-педагогічної діяльності, особисті професійні якості. Зазначено, що професійна рефлексія викладача закладу вищої освіти характеризується усвідомленням власного педагогічного досвіду, виробленням критеріїв, що визначають ефективність і успішність професійної діяльності з погляду на власну суб'єктність та її освітній потенціал задля успішного інтелектуального розвитку особистості студента. Надається змістовна характеристика видам професійної рефлексії викладача закладу вищої освіти: методологічної, методичної, технологічної та особистісної. На основі суб'єкт-суб'єктного підходу визначено основні компоненти професійної рефлексії: рефлексивне середовище, рефлексивна компетентність, компетентність співтворчості, рефлексивно-інноваційний потенціал. Зроблено висновок, що високий рівень професійної рефлексії формує професійно-педагогічну рефлексивну культуру викладача закладу вищої освіти, яка містить систему рефлексивних умінь та навичок, що формуються та розвиваються у процесі цієї діяльності, і які спрямовані на виявлення, оцінку, узагальнення найбільш важливих ознак педагогічного процесу вищої школи з метою досягнення його якісних змін, професійного та особистісного вдосконалення.