ДУХОВНЕ ПРОБУДЖЕННЯ ЮНАЦТВА У СИСТЕМІ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2023-106-2-45-58Ключові слова:
гуманістичні ідеали і цінності, духовне пробудження, людиноцентризм, система національно-патріотичного виховання, ціннісний підхід до виховання юнацтваАнотація
Статтю присвячено розкриттю особливостей духовного пробудження юнацтва у системі національно-патріотичного виховання. Авторами з’ясовано сучасні підходи до національно-патріотичного виховання учнівської молоді, проаналізовано наукові погляди на проблему духовного пробудження в діахронічному та синхронічному аспектах. Завдяки проведеному вивченню джерельної бази дослідження доведено нагальність посилення національно-патріотичного виховання, впровадження у сучасну шкільну практику системних виховних практик і підходів, спрямованих на духовне пробудження старшокласників з метою формування у них свідомої громадянської позиції, стійких україноцентричних поглядів і переконань, відповідального ставлення до виконання в майбутньому власних обов’язків щодо захисту територіальної цілісності та незалежності української держави. Подано авторське тлумачення духовного пробудження як процесу самоактуалізації особистості, усвідомлення нею власної значимості та затребуваності для вдосконалення навколишньої дійсності, здійснення позитивних перетворень у різних сферах особистісної та суспільно корисної життєдіяльності. Визначено логіку духовного пробудження, що складається з єдності та послідовності етапів особистісного прояву (емоційно-чуттєві реакції, інтелектуальне сприйняття й осмислення, вольове керування, праксеологічне втілення). Визначено об’єктивні та суб’єктивні чинники духовного пробудження юнацтва у системі національно-патріотичного виховання.