ВПЛИВ СПОРТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА ФОРМУВАННЯ МОРАЛЬНИХ ЯКОСТЕЙ СТУДЕНТІВ, МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

  • Юлія Мусхаріна Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет» https://orcid.org/0000-0001-7080-5013
  • Олександр Холодний Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет» https://orcid.org/0000-0002-0527-3193
  • Юрій Долинний Донбаська державна машинобудівна академія https://orcid.org/0000-0002-5804-4941

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310-2021-102-3-201-212

Ключові слова:

моральність, моральні якості, морально-етична поведінка, особистість вчителя, ціннісне ставлення

Анотація

У статті представлено результати теоретико-прикладного дослідження особливостей впливу спортивної діяльності на формування моральної сфери студентів педагогічного університету: діагностовано рівень розуміння сутності категорії «моральності» та змісту моральних норм і професійно важливих для вчителя якостей особистості, визначено особливості ставлення досліджуваних до моральних норм, вивчено прояви моральності і дотримання морально-етичних правил у поведінці і вчинках, проаналізовано рівень сформованості моральної поведінки у студентів факультету фізичного виховання, майбутніх вчителів.

Було встановлено, що результатом спортивної діяльності є не тільки фізична, технічна, тактична підготовленість і спортивний результат, але і зміни, що відбуваються у духовній, морально-етичній, аксіологічній сферах особистості. У студентів 1 групи, які активно займаються спортом, показники духовно-моральної вихованості значно вищі, ніж у респондентів 2 групи, які займаються фізкультурно-спортивною діяльністю лише в рамках навчальних занять, що проводяться за освітньою програмою. Також було виявлено, що ступінь реалізації конструктивності спілкування, саморозвитку, саморегуляції дій та емоцій вище у досліджуваних студентів 1 групи, які активно займаються різними видами спорту, регулярно відвідують групи спортивного самовдосконалення, беруть участь у змаганнях. Студенти 2 групи мають прагнення до розвитку морально-культурного потенціалу, але реалізація досягнення мети значно нижча бажаного.

Отже, на основі аналізу емпіричних даних було визначено специфіку впливу спортивної діяльності на особистісний розвиток майбутнього вчителя, зокрема формування моральних якостей, визначено її суттєве значення у розвитку духовності і формуванні морально-етичної поведінки студентів, майбутніх педагогів, їх прагнення і поступу до самовдосконалення.

Біографії авторів

Юлія Мусхаріна, Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет»

Мусхаріна Юлія Юріївна – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри медико-біологічних основ охорони життя та цивільного захисту, Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет» (м. Слов’янськ, Україна). E-mail: musharina.u@ukr.net

Олександр Холодний, Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет»

Холодний Олександр Іванович – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теоретичних, методичних основ фізичного виховання і реабілітації, Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет» (м. Слов’янськ, Україна). E-mail: holodnij.alexandr@ukr.net

Юрій Долинний, Донбаська державна машинобудівна академія

Долинний Юрій Олексійович – кандидат педагогічних наук, доцент, в.о.зав. кафедри фізичного виховання і спорту, Донбаська державна машинобудівна академія (м. Краматорськ, Україна). E-mail: mr.dya.69@gmail.com

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-02