РЕТРОСПЕКТИВНИЙ АНАЛІЗ ОСВІТИ ОБДАРОВАНИХ В США В РАМКАХ СВІТОВИХ ТЕНДЕНЦІЙ ЇЇ РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2023-107-3-158-166Ключові слова:
освіта обдарованих, визначення обдарованості, талант, тенденції розвитку, ретроспективний аналіз, ідентифікаціяАнотація
Стаття присвячена аналізу американської освіти обдарованих осіб від часів функціонування перших коледжів та університетів до початку ХХІ століття. У ретроспективному аспекті cхарактеризовано етапи становлення та розвитку американської системи навчання обдарованих і талановитих учнів. Висвітлюються основні тенденції розвитку навчання цієї категорії школярів приблизно з 1870-х років до періоду Великої депресії 1920-1930-х років та після Другої світової війни, включаючи період Супутника та досягнення 1970-1980-х років, які пов’язані з діяльністю Дж. Рензуллі, Р. Штернберга, А. Танненбаума, Дж. Ван Тассел-Баска та ін.
У статті констатовано, що більшість визначень ідентифікує школярів, які є найбільш вправними чи талановитими у певній галузі (музика, мова, спорт, лідерство, логічне мислення чи математика). Розвиток ранніх досліджень обдарованості розпочався з тестів інтелекту Альфреда Біне, які були розроблені Льюїсом Терманом у його довготривалих дослідженнях талановитих дітей, а Лета Холлінгворт була першою в США, яка запропонувала найкращі практики для підтримки обдарованих дітей.
Акцентується на важливості запуску Радянським Союзом першого супутника, що безпосередньо вплинув на освіту талановитих учнів у Сполучених Штатах. Пізніше у звіті Марленда було вперше представлено загальне визначення обдарованості, яке дозволило учням брати участь у спеціальних програмах і проєктах. Незважаючи на значну увагу до історії освіти обдарованих, система такого навчання у США отримує багато критики. Освітні інституції країни розходяться у визначенні обдарованості (Г. Гарднер, Дж. Рензуллі, С. Джонсен, Л. Терман), а більшість штатів США прийняли федеральне визначення.