РЕТРОСПЕКТИВНИЙ АНАЛІЗ ОСВІТИ ОБДАРОВАНИХ В США В РАМКАХ СВІТОВИХ ТЕНДЕНЦІЙ ЇЇ РОЗВИТКУ

Автор(и)

  • Марія Тадеєва Інститут обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0002-3853-3668
  • Петро Тадеєв Національний університет водного господарства та природокористування https://orcid.org/0000-0002-2885-6674

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310/2023-107-3-158-166

Ключові слова:

освіта обдарованих, визначення обдарованості, талант, тенденції розвитку, ретроспективний аналіз, ідентифікація

Анотація

Стаття присвячена аналізу американської освіти обдарованих осіб від часів функціонування перших коледжів та університетів до початку ХХІ століття. У ретроспективному аспекті cхарактеризовано етапи становлення та розвитку американської системи навчання обдарованих і талановитих учнів. Висвітлюються основні тенденції розвитку навчання цієї категорії школярів приблизно з 1870-х років до періоду Великої депресії 1920-1930-х років та після Другої світової війни, включаючи період Супутника та досягнення 1970-1980-х років, які пов’язані з діяльністю Дж. Рензуллі, Р. Штернберга, А. Танненбаума, Дж. Ван Тассел-Баска та ін.

У статті констатовано, що більшість визначень ідентифікує школярів, які є найбільш вправними чи талановитими у певній галузі (музика, мова, спорт, лідерство, логічне мислення чи математика). Розвиток ранніх досліджень обдарованості розпочався з тестів інтелекту Альфреда Біне, які були розроблені Льюїсом Терманом у його довготривалих дослідженнях талановитих дітей, а Лета Холлінгворт була першою в США, яка запропонувала найкращі практики для підтримки обдарованих дітей.

Акцентується на важливості запуску Радянським Союзом першого супутника, що безпосередньо вплинув на освіту талановитих учнів у Сполучених Штатах. Пізніше у звіті Марленда було вперше представлено загальне визначення обдарованості, яке дозволило учням брати участь у спеціальних програмах і проєктах. Незважаючи на значну увагу до історії освіти обдарованих, система такого навчання у США отримує багато критики. Освітні інституції країни розходяться у визначенні обдарованості (Г. Гарднер, Дж. Рензуллі, С. Джонсен, Л. Терман), а більшість штатів США прийняли федеральне визначення.

Біографії авторів

Марія Тадеєва, Інститут обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України

Тадеєва Марія Іванівна – доктор педагогічних наук, професор, провідний науковий співробітник відділу інноваційних технологій в освіті обдарованих Інституту обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України (м. Київ, Україна), професор кафедри іноземних мов Національного університету водного господарства та природокористування (м. Рівне, Україна).
E-mail: mtadeyeva@gmail.com

Петро Тадеєв, Національний університет водного господарства та природокористування

Тадеєв Петро Олександрович – доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри вищої математики Національного університету водного господарства та природокористування (м. Рівне, Україна), головний науковий співробітник відділу інноваційних технологій в освіті обдарованих Інституту обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України (м. Київ, Україна). E-mail: ptadeyev@gmail.com

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-24