РОЛЬ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНЦІЙ ПЕДАГОГА-КОУЧА В ОРГАНІЗАЦІЇ САМОВИХОВАННЯ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-108-1-76-84Ключові слова:
педагогічний коучинг, педагог-коуч, коучингова компетентність педагога, ключові компетенції педагога-коуча, самовиховання, організація самовиховання учасників освітнього процесу, професійний розвиток педагога, педагогічна майстерність, науково-методичний супровід професійного розвитку педагогаАнотація
У статті розкрито значення самовиховання у становленні особистості в сучасну епоху. Обґрунтовано думку, що активізація самовиховання дітей і молоді із залученням коучингових підходів та інструментів може стати допомогою у самоствердженні і самореалізації цієї вразливої соціальної категорії. Показано роль педагогічного коучингу як інноваційної освітньої технології у здійсненні психолого-педагогічного супроводу самовиховання особистості учня. Охарактеризовано 8 ключових компетенцій педагога-коуча як складових коучингової компетентності сучасного педагога, показано їх важливість для демократизації і гуманізації освітнього процесу. Обґрунтовано необхідність розвитку ключових компетенцій педагога-коуча через систему післядипломної педагогічної освіти. Показано можливості розвитку коучингових компетенцій на прикладі діяльності авторської творчої майстерні «Коучингові технології у вихованні школярів», яка функціонувала у 2021 році у Львівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти. На основі аналізу результатів роботи учасників творчої майстерні обґрунтовано доцільність застосування коучингових підходів у науково-методичному супроводі професійного розвитку педагога в системі підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Відзначено позитивний вплив коучингового стилю взаємодії на особистісний і професійний розвиток педагога, рівень його педагогічної майстерності.