ВПЛИВ ВОЄННОГО КОНФЛІКТУ НА РОЗВИТОК ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ: ВИКЛИКИ ТА СТРАТЕГІЇ ПІДТРИМКИ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-108-1-151-160Ключові слова:
діти з особливими освітніми потребами, зв’язне мовлення, порушення мовлення, психологічне благополуччя, посттравматичний стресовий розлад, воєнний конфліктАнотація
Стаття присвячена вивченню важливого аспекту щодо впливу воєнного конфлікту на розвиток звʼязного мовлення дітей з особливими освітніми потребами. Модернізація системи інклюзивної освіти в Україні, зміна її орієнтирів на особистісний розвиток, забезпечення психологічного комфорту учня та формування його інтелектуального потенціалу вимагає змін у процесі навчання. У статті розглянуто складну проблематику, пов'язану із впливом воєнних подій на мовленнєвий розвиток дітей. Автори аналізують індивідуальні особливості досліджуваної групи у контексті воєнного стресу, нестабільної соціальної ситуації та виявляють те, що воєнні події можуть суттєво ускладнити процес комунікації та мовленнєвого розвитку дітей з особливими освітніми потребами. Відповідно це потребує уваги та підтримки з боку фахівців у галузі освіти та психології і висуває виклики, з якими зіштовхуються діти під час воєнних конфліктів (порушення комунікації, затримка у мовленнєвому розвитку, розвиток посттравматичного стресового розладу, недостатній рівень «психологічного благополуччя»). Автори статті пропонують підходи, що сприяють підтримці дітей з особливими потребами під час воєнного конфлікту – висувають стратегії підтримки, спрямовані на оптимізацію навчального процес (індивідуалізовані програми розвитку мовлення, психологічна підтримка, робота з логопедом, використання інноваційних методик тощо). Результати роботи можуть бути корисними для спеціалістів у галузі освіти, психології та соціальної підтримки, для розробки ефективних програм інклюзивної освіти, спрямованих на розвиток звʼязного мовлення дітей з особливими потребами, в країнах, які переживають воєнні конфлікти.