ПАТРІОТИЗМ ЯК ДУХОВНО-МОРАЛЬНА ЦІННІСТЬ ОСОБИСТОСТІ У СВІТЛІ ДВОХ ВОЄН ХХІ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-109-2-108-118Ключові слова:
патріотизм, духовно-моральна цінність, патріотизм у світлі війни, духовна мобілізація, ідея організованої націїАнотація
Автор представляє четверту статтю, яка поглиблює тему патріотизму в умовах війни, розкриває його особливості на прикладі боротьби воїнів двох країн, де точиться віроломна війна. Релігії світу тримають фокус на моральній людині, яка несе відповідальність за себе, інших людей, за мир, бо без відповідальності немає моральної людини. Саме тому увагу приділено вищій освіті, де закінчується останній етап соціалізації студентів і викладачі мають донести до них, що нині український патріотизм – не книжковий, не рекламний, не політичний. Він став за цей воєнний час барометром гідності, честі, звитяги й мужності, природною рисою характеру простого українця, бо має генетичне коріння тисячолітньої історії боротьби. Метою статті є розкрити патріотизм як духовно-моральну цінність особистості у світлі двох воєн ХХІ століття на прикладі боротьби за незалежність народів двох країн, пояснити особливості сучасного патріотизму для студентської молоді. Використано аналіз, синтез, порівняння, узагальнення для розуміння патріотизму як духовно-моральної цінності особистості. Спрямовано увагу на загальному патріотизмі національно-громадянського спрямування, який має стати основним курсом розвитку держави й у повоєнний період. Підкреслено, що патріотизм може мати багато спільного у народів різних країн, якщо йде справедлива війна в ім’я людини і незалежності, такий патріотизм є дієвим: українським і ізраїльським воїнам легше сформулювати стратегію перемоги, бо їхня війна справедлива, праведна, а вони – захисники-патріоти. Наголошено, що духовна мобілізація українців має бути не тільки на фронті. Науковці висувають ідею організованої нації, інструментами для розвитку якої має стати інститут українознавства, змістом якого є пропаганда українського способу життя: навчившись будувати українське життя на власних традиціях, такий народ буде не тільки розуміти, що треба захищати, а навіть не допускати нападу чи думки про війну з боку недоброзичливців.
Наведено результати опитування щодо розуміння ознак патріотизму українцями. Описано особливості патріотизму ізраїльського народу, виховання патріотизму серед учнів школи. Новизною є те, що патріотизм швидко набуває ознак духовно-моральної цінності особистості саме в умовах війни. Практичне значення полягає в тому, що паралелі розуміння патріотизму у світлі двох воєн є практичним матеріалом для викладача у процесі формування дієвого патріотизму через дію тих, хто реально захищає свій народ і свою землю.