Втілення ключових компетенцій педагога-коучав педагогічній діяльності В. Сухомлинського

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-110-3-63-71

Ключові слова:

В. Сухомлинський, педагогічна діяльність, педагог-коуч, ключові компетенції педагога-коуча, коучинговий стиль мислення, культура мислення педагога, запитання, добування знань

Анотація

У статті показано коучинговий стиль мислення і педагогічної діяльності В. Сухомлинського, адже він базується на тренуванні мислення, усвідомлення і головним його інструментом є запитання. Обґрунтовано думку про втілення ключових коучингових компетенцій в педагогічній діяльності В. Сухомлинського, зокрема таких: демонструє етичну педагогічну практику; втілює коучинговий світогляд; плекає довіру та безпеку; підтримує присутність; слухає активно; пробуджує усвідомлення; сприяє навчанню та зростанню учня.
Доведено, що коучинговий підхід В. Сухомлинського до освітнього процесу проявляється у його розумінні суті навчання. В. Сухомлинський бачив майстерність педагога в тому, щоб не давати учневі готові знання, а вчити їх добувати: відкривати істину, відповідати на запитання, пригадувати те, що вже є у «коморі свідомості». Щоб здійснювати навчання в коучинговому стилі, необхідно підвищувати рівень культури мислення вчителів.
Проілюстровано думку про те, що основні принципи педагогічної системи В. Сухомлинського узгоджуються з головними принципами коучингової взаємодії, а вимоги В. Сухомлинського до особистості педагога, по суті, є вимогами до педагога-коуча.
Показано, що турбота про емоційне благополуччя вихованців, розуміння самоцінності дитинства і визнання дитини вищою цінністю, любов до дитини і вміння розкрити її інтелектуальний, творчий потенціал на засадах природовідповідності, гуманне спілкування, індивідуальні бесіди з учнями – ці коучингові підходи, які втілював визнаний класик педагогічної думки ХХ ст. В.О. Сухомлинський, і сьогодні є найважливішими умовами створення сприятливого для успішного навчання і гармонійного розвитку дитини освітнього середовища.

Біографії авторів

Ліліана Григорівна Кудрик, Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти (м. Львів, Україна)

Кудрик Ліліана Григорівна – кандидат філософських наук, доцент, доцент кафедри суспільствознавчої освіти Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти (м. Львів, Україна). Е-mail: l_kydryk@ukr.net

Глорія-Марія Юріївна Сурмяк

Сурмяк Глорія-Марія Юріївна – студентка ІV курсу факультету культури і мистецтва Львівського національного університету імені Івана Франка (м. Львів, Україна). Е-mail: gloriasurmak@gmail.com

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-29