Використання ChatGPT для вивчення англійської мови та розвитку мовленнєвих навичок студентів нефілологічних спеціальностей: можливості та перспективи
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2025-111-1-6-15Ключові слова:
ChatGPT, англійська мова, нефілологічні спеціальності, мовленнєві навички, ШІ в освіті, навчання іноземних мовАнотація
У статті проаналізовано потенціал використання інструментів штучного інтелекту, зокрема ChatGPT, у процесі вивчення англійської мови студентами нефілологічних спеціальностей. Перелічено та враховано основні відмінності специфіки організації навчання англійської мови студентами-філологами та студентами інших спеціальностей: обмежену кількість навчальних годин, переважну орієнтацію на фахову термінологію, недостатню мотивацію до вивчення мови, а також нерівномірний рівень мовної підготовки серед студентів. У цьому контексті ChatGPT розглядається як інноваційний цифровий асистент, здатний сприяти формуванню ключових мовленнєвих навичок – аудіювання, читання, письма та говоріння – у форматі, адаптованому до індивідуальних потреб. У статті висвітлено приклади застосування ChatGPT для створення спеціалізованих лексичних і граматичних вправ, тренування академічного письма, формування навичок читання професійних текстів і підготовки усних презентацій. Описано дидактичні переваги ChatGPT: гнучкість доступу, персоналізація навчального контенту, можливість безперервної практики, швидкий зворотний зв’язок та відсутність страху помилки у спілкуванні. Разом з тим, наголошено на певних обмеженнях, таких як брак емоційної взаємодії, складність в інтерпретації контексту та обмеження у розпізнаванні культурних аспектів. Зроблено висновок, що ChatGPT доцільно використовувати не як альтернативу традиційному викладанню, а як ефективне доповнення до нього. Інтеграція такого інструменту в освітній процес сприяє підвищенню мотивації, розвитку автономії студентів та формуванню стійких комунікативних компетентностей у межах цифрової трансформації вищої освіти.