Роль Ведмедика Упанчика у формуванні емоційно-психологічного світу дитини

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310/2025-111-1-16-28

Ключові слова:

дитяча терапія, м’яка іграшка, емоційна підтримка, психологія дитинства, Ведмедик Упанчик, ігрова терапія

Анотація

У статті розглянуто концептуальні засади терапії із застосуванням м’яких іграшок, охарактеризовано їхній психоемоційний вплив. Описано авторську терапевтичну методику, в основі якої лежить взаємодія дитини з м’якою іграшкою Ведмедиком Упанчиком. Упанчик створений як спеціальний емоційно-терапевтичний інструмент, що виконує функцію посередника між внутрішнім світом дитини та зовнішнім середовищем. Він символізує безумовну підтримку, безпеку та довіру, стаючи «другом», якого можна обійняти у важкий момент. Методика базується на поєднанні ігрової терапії, тілесноорієнтованих практик і емпатійного підходу, де тактильна взаємодія з Упанчиком активізує внутрішні ресурси дитини, сприяє зняттю психоемоційного напруження та покращенню настрою. У статті розглянуто інноваційний підхід до психоемоційної підтримки дітей – терапевтичну взаємодію з м’якою іграшкою Ведмедиком Упанчиком. Запропонована методика є синтезом сучасних напрямів прикладної психології, зокрема ігрової терапії, символдрами, тілесноорієнтованих технік, елементів арттерапії та практик формування емпатійного контакту. Ведмедик є символом безпеки, прийняття та підтримки, що допомагає дитині вивільняти пригнічені емоції, долати внутрішнє напруження, страхи й тривожність. Через тактильну взаємодію з іграшкою дитина отримує можливість побудови стабільного емоційного зв’язку, що активізує механізми саморегуляції, сприяє розвитку емоційного інтелекту, довіри до дорослих та здатності до внутрішнього діалогу. Під час експериментального дослідження, проведеного серед дітей віком 4–8 років, було зафіксоване статистично значуще зниження рівня тривожності, покращення соціальної адаптації, нормалізацію сну, зменшення проявів агресії та підвищення загального емоційного комфорту. Отримані результати підтверджують ефективність методики, яку можна використовувати як інструмент ранньої психологічної профілактики та підтримки у роботі з дітьми, що переживають емоційно складні обставини, разом із кризовими та посттравматичними станами. Методику рекомендовано до впровадження у практику психологів, вихователів, соціальних педагогів у закладах дошкільної, початкової освіти, школах, центрах психологічної допомоги, інклюзивно-ресурсних центрах і реабілітаційних установах.

Біографія автора

Оксана Федорівна Грицюта, Громадська організація «Носителі миру» (м. Рівне, Україна)

Грицюта Оксана Федорівна – PhD, педагог, психолог, психотерапевт УСП, навчаючий психотерапевт ІРСГП, навчаючий психотерапевт ПТСР та розладів пов’язаних із бойовою травмою, голова громадської організації «Носителі миру» (м. Рівне, Україна). E-mail: oksanagritsyuta@gmail.com

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26