Філософія освіти Б. Спінози та її сучасні інтерпретації

Автор(и)

  • Віолетта Михайлівна Скиртач ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» (м.Слов’янськ, Україна) https://orcid.org/0000-0001-9726-8553
  • Роман Сергійович Мартинов Донбаський державний педагогічний університет (м. Слов'янськ, Україна) https://orcid.org/0000-0002-5328-5666

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310/2025-111-1-166-174

Ключові слова:

філософія, освіта, розум, свобода, необхідність, афекти, Спіноза

Анотація

У запропонованій статті представлено дослідження філософії освіти Б. Спінози та її сучасні інтерпретації, що є актуальними як з наукових, так і з соціально-гуманітарних поглядів, оскільки вони пропонують принципи навчання, засновані на раціональному пізнанні, свободі думки та моральному розвитку. Показано, що ідея заснованості освіти на раціональному мисленні актуальна для сучасних когнітивних наук, які вивчають, як формуються знання та критичне мислення. Розглянуто, що природниче розуміння людини Б. Спінозою співвідноситься з сучасними нейронауками та біологією поведінки. Його ідеї перегукуються з дослідженнями про вплив емоцій, розуму та середовища на навчання. Доведено, що актуалізація Б. Спінозою та його послідовниками необхідності логіки та дедуктивного методу навчання знаходить свій відбиток у сучасних методах STEM-освіти (науці, технології, інженерії, математики).
Дослідження філософії освіти Б. Спінози вимагало комплексного підходу: поєднання історичного, епістемологічного аналізу, логічної реконструкції його системи, герменевтики текстів та порівняння з іншими освітніми концепціями. Це дозволило розкрити його ідеї у повному обсязі та зрозуміти їх актуальність для сучасної філософії освіти.
На підставі представленого дослідження можна констатувати, що ідеї нідерландсьеого філософа популярні у сучасній педагогіці, психології та соціально-гуманітарних науках, особливо у контексті формування відповідального громадянського суспільства. Показана співзвучність сучасних принципів демократизації освіти та академічної свободи із запереченням Б. Спінозою догматизму та насильницького нав’язування думок. Виявлена важливість спінозівського аналізу афектів та їх ролі у пізнанні для сучасної філософії освіти та емоційного інтелекту.

Біографії авторів

Віолетта Михайлівна Скиртач, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» (м.Слов’янськ, Україна)

Скиртач Віолета Михайлівна – кандидат філософських наук, доцент, доцент кафедри філософії, історії та соціально-гуманітарних дисциплін ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» (м.Слов’янськ, Україна). E-mail: skirtachv5@gmail.com

Роман Сергійович Мартинов, Донбаський державний педагогічний університет (м. Слов'янськ, Україна)

Мартинов Роман Сергійович – кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії, соціально-політичних і правових наук Донбаського державного педагогічного університету (Слов'янськ, Україна) E-mail: Martynovrs81@gmail.com

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26