«Шлях героя» як модель духовного самопізнання особистості

Автор(и)

  • Тамара Георгіївна Тюріна Національний університет «Львівська Політехніка» (м. Львів, Україна) https://orcid.org/0000-0001-9421-9350
  • Ліліана Григорівна Кудрик КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» (м. Львів, Україна) https://orcid.org/0000-0002-6668-085X

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310/2025-111-1-184-194

Ключові слова:

мономіф, архетип, герой, модель «Шлях Героя», духовне самопізнання, самоусвідомлення, самокоучинг, трансформація особистості

Анотація

У статті представлено шлях героя, описаний Джозефом Кемпбеллом у його праці «Тисячоликий герой», як універсальну модель, що відображає процес духовного самопізнання і трансформації особистості. Модель базується на архетипах, аналізі міфів, легенд та релігійних традицій різних культур, де герой проходить низку етапів, що ведуть його до глибшого розуміння себе, розкриття свого потенціалу. Духовний вимір моделі полягає в тому, що шлях героя є не лише зовнішньою пригодою, але й внутрішнім процесом, через який людина проходить, щоб усвідомити і розкрити свою справжню природу. Він ілюструє етапи боротьби зі страхами, егоїзмом, ілюзіями та обмеженнями, що в кінцевому рахунку веде до гармонії з собою і світом.
Розглянуто основні етапи подорожі героя, дано їх характеристику, запропоновано запитання для самокоучингу, які допоможуть глибше усвідомити та ефективніше пройти основні віхи самотрансформації. Показано, що модель «Шлях Героя» може стати потужним інструментом духовно-морального виховання молодого покоління, оскільки вона стимулює самопізнання і самоусвідомлення молодої людини, яка проходить власний шлях дорослішання, що включає етапи, схожі на віхи подорожі героя. Модель дає зрозумілу і захопливу метафору внутрішнього росту; вчить усвідомлювати труднощі як можливість духовного зростання; допомагає побачити власне життя як історію з сенсом, сприяє формуванню моральної стійкості та відповідальності.
Обґрунтовано думку, що робота з моделлю мономіфу «Шлях Героя» актуалізує цінність героїзму; сприяє розвитку соціально-емоційних навичок дітей і молоді; заохочує шукати сенс у повсякденному житті, ставити цілі і йти до них, долаючи виклики; спонукає бути корисним іншим, розуміючи своє місце в суспільстві. Запропоновані різні види активності для учнів і студентів на основі моделі «Шлях Героя», які можна застосувати в освітньому процесі.

Біографії авторів

Тамара Георгіївна Тюріна, Національний університет «Львівська Політехніка» (м. Львів, Україна)

Тюріна Тамара Георгіївна – доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціології та соціальної роботи Національного університету «Львівська політехніка» (м. Львів, Україна). E-mail: tamara.h.tiurina@lpnu.ua

Ліліана Григорівна Кудрик, КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» (м. Львів, Україна)

Кудрик Ліліана Григорівна – кандидат філософських наук, доцент, доцент, завідувач кафедри педагогіки КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» (м. Львів, Україна). E-mail: l_kydryk@ukr.net

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26