СТАЛИЙ РОЗВИТОК ВИЩОЇ ОСВІТИ: СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310-2021-102-3-110-122

Ключові слова:

вища освіта, сталий розвиток, інтеграція, комунікація, поліструктурність

Анотація

У статті охарактеризовано сучасні тенденції розвитку вищої освіти, враховуючи домінантну роль концепції сталого розвитку. Оскільки освіта є невід’ємною частиною сучасного світу і покликана забезпечувати потреби різних і численних членів суспільства, функції і роль освіти також важливі і значні. У найбільш загальному вигляді роль освіти у суспільстві полягає у соціалізації та інкультурації його членів, тобто прилученні до культури. Саме освіта забезпечує передачу загальнозначимих знань та концептів соціального досвіду, моральних цінностей та етичних норм від старших поколінь до молодших. Не менш значущі інші функції освіти: комунікативна і когнітивна. Комунікація за допомогою освіти відбувається більш цілеспрямовано та індивідуалізовано, ніж через засоби масової інформації, друковані та електронні, або через виразні засоби, властиві різним жанрам мистецтва. Нарешті, когнітивна функція освіти полягає у сприянні пізнанню світу, передачі інформації.

У сучасних умовах, коли суттєво зростають цілісність, складність та інтеграційний потенціал світової спільноти, рівень антропогенного впливу на навколишнє середовище, а також масштаби та темпи соціальних змін, будь-яке, навіть невелике відставання в людському розвитку може викликати дуже несприятливі наслідки. Саме освіта покликана не допустити цього розриву у темпах змін. Відповіддю освітньої системи на цю потребу сучасного світу стає формування цілісного світогляду, що передбачає новий спосіб мислення, а значить – і дії людини, яка знає, розуміє суспільство, вміє жити в сучасному світі з його різноманіттям культур і стилів життя, долає власні стереотипи, усвідомлює довгострокові наслідки своєї діяльності та здатна дати адекватну оцінку актуальним процесам життя.

Отже, означені у статті тенденції сучасного розвитку системи вищої освіти виштовхують до нової парадигми освіти, ключову роль у якій відіграє інтеграція, комунікація та поліструктурність. Відкритість системи вищої освіти виявляється в постійному оновленні та сприйнятті нових викликів, що і є перспективою подальших досліджень.

Біографії авторів

Павло Давидов, Донецький національний медичний університет

Давидов Павло Григорович  кандидат філософських наук, доцент кафедри мовних та гуманітарних дисциплін № 1 Донецького національного медичного університету (м. Лиман, Україна). E-mail: paul_davidov-070@ukr.net

Ольга Цибулько, Маріупольський державний університет

Цибулько Ольга Сергіївна  доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки та освіти Маріупольського державного університету (м. Маріуполь, Україна). E-mail: ostsybulco@ukr.net

Михайло Харламов, Національний університет цивільного захисту України

Харламов Михайло Іванович – доктор історичних наук, доцент, доцент кафедри соціальних і гуманітарних дисциплін Національного університету цивільного захисту України (м. Харків, Україна). E-mail: mike1982kharlamov@gmail.com

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-01